معرفی گروه مرجع مطالعات بینارشته ای
ادبیات پایداری
مقدمه
مطالعات بینارشته ای، یکی از ابزارهای مهم در رشد و توسعه
علوم انسانی به ویژه در حوزه ادبیات پایداری است که اگر به درستی صورت گیرد، منجر
به هم افزایی علمی صاحب نظران رشته های مرتبط در علوم انسانی، ارتقای توانمندی
علمی پژوهشگران و دانشجویان و همچنین کاربردی تر شدن حوزه ادبیات پایداری و تولید
دانش بومی می شود.
روشن است که ادبیات آئینة تمام نمای فرهنگ، هویت، تفکرات، اندیشه ها و باورهای یک ملت است و فرهنگ و تمدن هر ملت با همه تحولات سیاسی و اجتماعی خود در ادبیات او انعکاس می یابد. بنابراین بستر مطالعاتی مناسبی برای مطالعات بین رشتهای ادبیات با رشته های علوم اجتماعی، تاریخ، روانشناسی، هنر و معماری، مطالعات فرهنگی، روانشناسی و ... وجود دارد.
بازنگری در تکوین رشته ادبیات پایداری و پیدایش برنامه های کاملاً جدید در دانشگاه ها، پاسخ گویی به نیازهای جامعه در این زمینه، در هم تنیده شدن بیش از پیش تجارب کاری با یادگیری آموزش عالی، پویایی ناشی از به کارگیری روشهای تحقیق پیشرفته، تولید علم و نظریه پردازی و تنوع بخشی به رشته ادبیات پایداری، ارائه ایده های نو با هدف جریان سازی از ضرورت های تشکیل گروه مرجع بینارشته ای در اندیشکده ادبیات پایداری حوزه هنری انقلاب اسلامی به عنوان یکی از سازمان های پیشرو در این عرصه بوده است.
فعالیتهای این گروه در چهار محور زیر خلاصه شده است:
1. برخی اقدامات بنیادین شامل ایجاد بانک اطلاعاتی، تعامل علمی و پژوهشی با متخصصان، مراکز و دانشگاه ها؛ تهیه آئین نامه ها و دستورالعمل اجرایی است. همچنین تشکیل کارگروه بینارشته ای از افراد متخصص و باتجربه در این عرصه و هدایت آنها با برگزاری جلسات مستمر جهت هم اندیشی و اخذ تصمیمات برای ارائه و اجرای کیفیت برنامه های آموزشی و پژوهشی از اقدامات بنیادین گروه ها است. اعضای کارگروه بینارشته ای شامل سه عضو ثابت برای مدت یک سال است.
2. اقدامات مربوط به شناسایی وضعیت موجود شامل این موارد است: شناخت، تحلیل و ارزیابی وضعیت موجود در ایران و سایر کشورها؛ شناسایی موضوعات کاربردی و مهم و بررسی راههای توسعه اندیشه در این حوزه؛ شناسایی و پیگیری اخبار و رویدادهای مستمر؛ شناسایی جایگاه ادبیات پایداری در متون درسی.
3. برخی اقدامات پژوهشی بدین شرح است: مسأله شناسی، استخراج شبکه مضامین مطالعات بینارشته ای، نظریه پردازی و ... آسیبشناسی و روزآمد کردن موضوعات مورد توجه در این حوزه با توجه به تغییرات فرهنگی جامعه و جهان؛ یافتن خلأهای پژوهشی و ارائه ایدههای نو در قالب طرحهای پژوهشی؛ توجه به مخاطب و ذائقه مخاطبان با شناسایی موضوعات کاربردی مورد اقبال جوانان، نوجوانان و کودکان برای فرهنگ سازی مفاهیم ادبیات پایداری؛ توجه به جایگاه ادبیات پایداری در متون درسی؛ انجام مطالعات تطبیقی، بررسی وضعیت سیاست گذاری و تجارب کشورهای منطقه و کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی؛ ارائه گزارش های تحلیلی.
4.
برخی از اقدامات آموزشی بدین شرح است: برگزاری کارگاه های آموزشی، روش شناختی
و طراحی محتوای آن با همکاری سایر سازمانها؛ طراحی کرسیهای نقد و نظریهپردازی
در حوزه مطالعات بینارشته ای در ادبیات پایداری؛ برگزاری جلسات هم اندیشی برای
یافتن ایده های جدید به منظور برگزاری سلسله نشست های علمی از جمله برگزاری جلسات
نقد و تحلیل آثار و تولیدات فرهنگی و هنری انقلاب اسلامی، زمینه سازی برای برگزاری
نشست های استانی.