مدیر گروه/ دکتر لیلا باقری

گروه مرجع مطالعات بینا رشته ای ادبیات پایداری

مدیر گروه/ دکتر لیلا باقری

معرفی گروه مرجع مطالعات بینارشته­ ای ادبیات پایداری

 

مقدمه


مطالعات بینارشته ­ای، یکی از ابزارهای مهم در رشد و توسعه علوم انسانی به ویژه در حوزه ادبیات پایداری است که اگر به درستی صورت گیرد، منجر به هم­ افزایی علمی صاحب­ نظران رشته ­های مرتبط در علوم انسانی، ارتقای توانمندی علمی پژوهشگران و دانشجویان و همچنین کاربردی­ تر شدن حوزه ادبیات پایداری و تولید دانش بومی می ­شود.

روشن است که ادبیات آئینة تمام ­نمای فرهنگ، هویت، تفکرات، اندیشه­ ها و باورهای یک ملت است و فرهنگ و تمدن هر ملت با همه تحولات سیاسی و اجتماعی خود در ادبیات او انعکاس می ­یابد. بنابراین بستر مطالعاتی مناسبی برای مطالعات بین رشته­­ای ادبیات با رشته­ های علوم اجتماعی، تاریخ، روانشناسی، هنر و معماری، مطالعات فرهنگی، روانشناسی و ... وجود دارد.


بازنگری در تکوین رشته ادبیات پایداری و پیدایش برنامه­ های کاملاً جدید در دانشگاه ­ها، پاسخ گویی به نیازهای جامعه در این زمینه، در هم تنیده شدن بیش از پیش تجارب کاری با یادگیری آموزش عالی، پویایی ناشی از به کارگیری روش­های تحقیق پیشرفته، تولید علم و نظریه­ پردازی و تنوع­ بخشی به رشته ادبیات پایداری، ارائه ایده­ های نو با هدف جریان­ سازی از ضرورت ­های تشکیل گروه مرجع بینارشته ­ای در اندیشکده ادبیات پایداری حوزه هنری انقلاب اسلامی به عنوان یکی از سازمان­ های پیشرو در این عرصه بوده است.



فعالیت­های این گروه در چهار محور زیر خلاصه شده است:


1.       برخی اقدامات بنیادین شامل ایجاد بانک اطلاعاتی، تعامل علمی و پژوهشی با متخصصان، مراکز و دانشگاه ­ها؛ تهیه آئین­ نامه­ ها و دستورالعمل اجرایی است. همچنین تشکیل کارگروه­ بینارشته ­ای از افراد متخصص و باتجربه در این عرصه و هدایت آن­ها با برگزاری جلسات مستمر جهت هم­ اندیشی و اخذ تصمیمات برای ارائه و اجرای کیفیت برنامه های آموزشی و پژوهشی از اقدامات بنیادین گروه ها است. اعضای کارگروه بینارشته­ ای شامل سه عضو ثابت برای مدت یک سال است.


2.       اقدامات مربوط به شناسایی وضعیت موجود شامل این موارد است: شناخت، تحلیل و ارزیابی وضعیت موجود در ایران و سایر کشورها؛ شناسایی موضوعات کاربردی و مهم و بررسی راه­های توسعه اندیشه در این حوزه؛ شناسایی و پیگیری اخبار و رویدادهای مستمر؛ شناسایی جایگاه ادبیات پایداری در متون درسی.


3.       برخی اقدامات پژوهشی بدین شرح است: مسأله­ شناسی، استخراج شبکه مضامین مطالعات بینارشته­ ای، نظریه ­پردازی و ... آسیب­شناسی و روزآمد کردن موضوعات مورد توجه در این حوزه با توجه به تغییرات فرهنگی جامعه و جهان؛ یافتن خلأهای پژوهشی و ارائه ایده­های نو در قالب طرح­های پژوهشی؛ توجه به مخاطب و ذائقه مخاطبان با شناسایی موضوعات کاربردی مورد اقبال جوانان، نوجوانان و کودکان برای فرهنگ­ سازی مفاهیم ادبیات پایداری؛ توجه به جایگاه ادبیات پایداری در متون درسی؛ انجام مطالعات تطبیقی، بررسی وضعیت سیاست گذاری و تجارب کشورهای منطقه و کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی؛ ارائه گزارش­ های تحلیلی.


4.       برخی از اقدامات آموزشی بدین شرح است: برگزاری کارگاه­ های آموزشی، روش ­شناختی و طراحی محتوای آن با همکاری سایر سازمان­ها؛ طراحی کرسی­های نقد و نظریه­پردازی در حوزه مطالعات بینارشته­ ای در ادبیات پایداری؛ برگزاری جلسات هم­ اندیشی برای یافتن ایده­ های جدید به منظور برگزاری سلسله نشست­ های علمی از جمله برگزاری جلسات نقد و تحلیل آثار و تولیدات فرهنگی و هنری انقلاب اسلامی، زمینه­ سازی برای برگزاری نشست­ های استانی.