اخبار

مجله ادبیات انقلاب اسلامی

مسئله و مسئله شناسی

به نقل از سایت فرهنگستان، نشریۀ علمی ـ پژوهشی ادبیات انقلاب اسلامی، به‌صورت ویژه‌نامۀ فصلنامۀ علمی ـ پژوهشی نامۀ فرهنگستان، به‌همّت گروه ادبیات انقلاب اسلامی فرهنگستان زبان و ادب فارسی منتشر می‌شود. گسترش مباحث علمی و دانشگاهی در حوزۀ مطالعات ادبیات انقلاب اسلامی و ادبیّات دفاع مقدس، ارائۀ تحقیقات بنیادین و نظریه‌های علمی-پژوهشی این حوزه، اعمّ‌از مبانی و مؤلفه‌های ادبی، آسیب‌شناسی و جریان‌شناسی ادبی، مطالعات بین‌رشته‌ای و کاربردیِ این حوزه، معرّفی شاعران و نویسندگانِ این حوزه و پرداختن به نقاط ضعف و قوّت آثار برجستۀ نظم و نثرِ آن، از اهداف نشریۀ مزبور است. انتشار اخبار همایش‌ها و معرّفی تازه‌های نشر در زمینه‌های مرتبط نیز از بخش‌های دیگر این نشریه به‌شمار می‌رود. تا کنون پنج شماره از این نشریه به چاپ رسیده است. یعقوب آژند، هدایت‌اللّه بهبودی، محمدرضا ترکی، غلامعلی حدّاد عادل، احمد خاتمی، محمدرضا سنگری، حسینعلی قبادی، فاضل نظری شورای علمی گروه ادبیات انقلاب اسلامی هستند.
در بخش «مقاله» در پنجمین شماره این نشریه علمی – پژوهشی این مقالات درج شده است: «درون‌مایه و ویژگی‌های اشعار آیینی محمدحسین انصاری‌نژاد»، غلامعلی حداد عادل؛ «اعتبار راوی در خاطره (مطالعه موردی کتاب روزهای آخر نوشته احمد دهقان)»، محمدرضا ترکی، منوچهر اکبری، سمیه رشیدی؛ «متن پنهان شعر «همزاد عاشقان جهان (۳)» با تلفیق رویکرد بینامتنیت ژرار ژنت و مایکل ریفاتر»، علی سلطانی‌زاده، علی‌رضا اسدی، علی‌رضا شوهانی؛ ««خویشتن آرمانی» در سینما و شعر دفاع مقدس با تکیه بر فیلم «بادیگارد» و مجموعه‌شعر چمدان‌های قدیمی»، محمود حسن‌آبادی، مریم شعبان‌زاده، ساجده تقی‌زاده؛ «کشش روایی در دو کتاب دا و کوچه نقاش‌ها با تکیه بر عناصر لحن و تعلیق»، یعقوب زارع‌ندیکی؛ «تحلیل داستان فال خون داوود غفارزادگان از منظر سازوکارهای دفاعی»، افسانه شیرشاهی. در بخش نقد و بررسی هم مقاله «پویه پایداری در بوته بررسی و نقد» نوشته فرزاد زیبایی به‌چشم می‌خورد. سرمقاله این شماره از مجله «ادبیات انقلاب اسلامی» با عنوان «چیستی ادبیات پایداری» را محمدرضا ترکی، مدیر گروه ادبیات انقلاب اسلامی فرهنگستان و دبیر مجله نوشته است.  

اتحاد شوم

به نقل از ایبنا، کتاب اتحاد شوم؛ اسناد رسمی همکاری آمریکا با رژیم صدام در جنگ تحمیلی (سال‌های 1980 تا 1984 میلادی) نوشتۀ جویس بتل و ترجمۀ مجید کریمی از زبان انگلیسی در سال 1399 توسط انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر شده است. ناشر این مجموعه در مقدمه خود آورده است که اسناد نشان می‌دهد آمریکا در سال‌های 1980 تا 1984 به سوی صدام چرخید. خانم بتل برای تأکید بر این موضوع عنوان اسناد منتشرشده را «دست دادن آمریکا با صدام حسین: چرخش ایالات متحده به سوی عراق» گذاشته است. اسناد کتاب، مجموعه‌ای از 61 سند دست‌چین‌شده از آرشیو ملی آمریکا است که براساس قانون آزادی اطلاعات این کشور در 25 فوریه سال 2003 منتشر شده است. در این مجموعه اسناد، کوشش نگارنده بر آن بوده که هر سند را در سه دسته‌بندی موضوعی جای دهد؛ ترجمه اصل متن، توضیح خانم جویس بتل و توضیح نگارنده کتاب است به‌طوری‌که این توضیحات مبتنی‌بر مدارک و اسناد مکمل و برای نشان دادن اهمیت سند اضافه‌ شده است. با بررسی مجموعه اسناد این کتاب، پژوهشگران درک بهتری از پشت پرده حامیان ارتش عراق در جنگ با ایران به دست خواهند آورد و البته مناسبات سیاسی ظالمانه و ریاکارانه آمریکا را نیز آشکار می‌گرداند. اسناد گزیده آرشیو ملی آمریکا نشان می‌دهد که چرا و چگونه آمریکا و عراق به یکدیگر نزدیک شده و ایران و آمریکا نیز هم‌زمان از هم دور شدند. اسناد آرشیو ملی آمریکا می‌تواند منبع خوب و تازه‌ای برای روشن شدن زوایای مبهم جنگ ایران و عراق به‌ویژه بررسی کاربرد سلاح‌های شیمیایی در جنگ توسط عراق باشد.


جاده جنگ

خبرنگار خبرگزاری ایبنا در تاریخ 17 فروردین 1400 مصاحبه‌ای با منصور انوری، نویسنده خراسانی، به‌مناسبت اتمام نگارش رمان 12 جلدی جاده جنگ کرده است. این نویسنده پرکار خراسانی در سال 1334 در نیشابور استان خراسان رضوی به دنیا آمده و از سال 1364 کار خود را با نگارش داستان کوتاه آغاز کرده است. مصافحه با ارواح و قربانگاه عشق، از عشق‌آباد تا عشق‌آباد، قلب تپنده و بر فراز آشیانه عنقا از دیگر آثار اوست. انوری تاکنون توانسته با این اثر جذاب برگزیده جایزه‌های کتاب سال، جلال آل احمد، کتاب فصل و قلم زرین شود. داستان این اثر از خراسان شروع و به خراسان هم ختم می‌شود. از سوم شهریور 1320 و ماجرای هجوم روس‌ها از شمال‌شرقی خراسان به ایران و اشغال ایران توسط متفقین آغاز می‌شود و با پایان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به پایان می‌‌رسد. البته در جلدهای میانی این مجموعه واقعه 15 خرداد 1342، فعالیت‌ مبارزاتی گروه‌های اسلامی، تظاهرات مردمی، پیروزی انقلاب اسلامی، خرابکاری‌های گروهک‌های ضد انقلاب در کردستان هم به تصویر ‌کشیده می‌شود. هفت جلد نخست این اثر به جریان حضور روس‌ها در ایران اختصاص دارد و در جلدهای بعدی حادثه 15 خرداد 1342، مبارزات و پیروزی انقلاب اسلامی و چگونگی آغاز و پایان جنگ تحمیلی مد نظر قرار می‌گیرد. پنج جلد آخر این رمان هم به حوادث جنگ تحمیلی می‌پردازد. گزیده‌ای از صحبت‌های این نویسنده در پی می‌آید.
او دربارۀ وجه تسمیه «جاده جنگ» می‌گوید: «متفقین در زمان جنگ جهانی دوم از موقعیت استراتژیک ایران استفاده کردند و مهمات و ادوات نظامی را برای کمک به روس‌ها از جاده شاهرود به روسیه (ایستگاه راه‌آهن شاهرود) می‌فرستادند و عملاً این جاده به پل پیروزی متفقین در این جنگ منجر شد. بعدها دوباره این جاده نقش مهمی در دوره انقلاب ایفا کرد. درواقع، این جاده کنایه و نمادی است از اینکه جنگ هیچ‌گاه تمام نمی‌شود و ادامه دارد.» او دربارۀ ویژگی‌های اثرش می‌گوید: «در این رمان سعی کردم نیم‌قرن از حیات کشور را با جزئیات بنویسم. از آداب و سنن، فولکلور، مسائل تاریخی و مذهبی و منطقه‌ای گرفته تا نگاهی کامل به جنگ جهانی دوم و مسائل این جنگ که کشور ما را درگیر کرد. در جاده جنگ بسیاری از آداب و سنن فراموش‌شدۀ شمال خراسان ثبت و ضبط شده است و این کتاب از این حیث اعتبار بیشتری پیدا می‌کند، چون آیینه تمام‌نمای ۵۰ ساله کشور ماست.»


حوض خون

کتاب حوض خون روایت‌های ۶۴ نفر زنان اندیمشک از رخت‌شویی در دفاع مقدس، که تدوین و نگارش آن برعهده فاطمه‌سادات میرعالی بوده است، به همت انتشارات راه یار منتشر و راهی بازار نشر شد. خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس با فاطمه سادات میرعالی نویسنده جوان و اندیمشکی این کتاب گفت‌وگویی داشته است که بخشی از آن را می‌خوانید:
بمباران اندیشمک از همان روز ۳۱ شهریور شروع شد و عراق تا ۱۵کیلومتری مرکز شهر رسیده بود و مردم، پیاده با سنگ و چوب به‌سمت پل کرخه اندیمشک می‌روند تا جلوی دشمن بایستند. به خاطر نزدیکی اندیمشک به خط مقدم، مجروح‌ها را به بیمارستان شهید بهشتی می‌آوردند و بعد از مداوای اولیه با هلی‌کوپتر و قطار به تهران و شهرهای دیگر اعزام می‌کردند. در همان روزهای اول جنگ، بعضی از خانم‌ها خود را به بیمارستان می‌رسانند تا ببینند چه کاری می‌توانند انجام دهند، وقتی می‌بینند ملافه‌ها و لباس‌های رزمندگان گوشه‌ای افتاده، همان‌ها را به خانه می‌برند و می‌شورند. بعداً از خط مقدم هم برای اینها پتو و لباس می‌آورند.
پیدا کردن این زنان کار سختی بود؛ به‌خصوص که موقع جنگ هم معمولاً به اسم‌های مستعار مثل ننه غلام شناخته می‌شدند. از طرفی چون محل زندگی‌شان را چند بار عوض کرده بودند، کسی آنها را نمی‌شناخت، ولی با جست‌وجوی میدانی و پیگیری‌های گروه پژوهشی‌مان توانستیم با تعدادی از این خانم‌ها ارتباط بگیریم. بعضی از این زنان هم گلایه‌مند بودند و می‌گفتند چی شده که بعد از این همه سال، یاد ما افتاده‌اید؟ وقتی کتاب را به اقوامشان می‌دادیم تازه متوجه می‌شدند این پیرزنی که کنارشان است، چنین کارهایی در دفاع مقدس انجام داده است.
برای تدوین مصاحبه‌ها، یک‌بار فقط به رخت‌شویی پرداختم و سعی کردم خاطرات را پشت سر هم بیاورم که محدودتر بودند. خانم سیده سمیه حسینی، مشاور کار، تدوین اول را که خواندند، پیشنهاد کردند موقعیت زندگی راوی‌ها را هم بیاورم؛ به این معنی که نشان دهم این خانم‌های رخت‌شوی در چه شرایطی می‌آمدند بیمارستان و لباس‌های رزمندگان را می‌شستند وگرنه تنها با نشان دادن قسمت لباس شستن، نمی‌شود اینها را به‌عنوان الگو معرفی کرد. دوباره با این ۶۴ خانم ارتباط گرفتم، برای تکمیل خاطرات و رفع جاهایی که ضدونقیض بود، دوباره مصاحبه کردم. متن تدوین شده را برایشان می‌خواندم و جاهایی را که لازم بود اصلاح می‌کردم.


بدون مرز

به نقل از تسنیم، ‌ رمان بدون مرز با محوریت شخصیت شهید مصطفی چمران به قلم هاشم نصیری توسط انتشارات کتابستان معرفت و آژانس ادبی شیراز منتشر شد. هم‌زمان با نسخه فارسی این کتاب، ‌ نسخه عربی آن نیز با ترجمه محمد‌علی بیضون در لبنان توسط مرکز ترجمه شیراز لترجمه والنشر وانتاج‌الفنی منتشر و توزیع شده است.
من زنده‌ام
به نقل از ایبنا، هفتمین نشست هفته هنر انقلاب اسلامی با عنوان «معرفی و تحلیل رمان من زنده‌ام از منظر مؤلفه‌ها و ساختارهای دراماتیک»، با هدف شناخت ظرفیت‌های نمایشی این اثر جهت اقتباس در 24 فروردین با حضور معصومه آباد، نویسنده، شکوفه ماسوری عضو هیئت علمی گروه نمایش دانشگاه سوره، و امیررضا نوری پرتو به‌عنوان دبیر این نشست به‌صورت مجازی در دانشگاه سوره برگزار شد. معصومه آباد در پاسخ به این سؤال که هدف از نگارش این اثر چه بوده است، گفت: ما باید برای نسل‌های حاضر این خاطرات را بنویسیم. اگر این خاطرات نوشته نشود، انگار اصلاً این اتفاقات نیفتاده است. من فکر می‌کردم این جریانات فقط برای من است، اما وقتی این بار را با مردم تقسیم کردم، به تعداد خوانندگان، مردم با من همراهی می‌کردند و شریک درد و رنج من بودند. با اینکه این خاطرات 30 سال بعد نوشته شده است، ولی من تمام اسامی و مکان‌ها را به‌قدری خوب به یاد دارم که انگار این خاطرات برای چند ماه پیش است. نویسنده اثر درباره اقتباس سینمایی و نمایش از آن گفت: کتاب من زنده‌ام بخش‌های مختلفی دارد که بسته به توانمندی فیلم‌نامه‌نویس و اینکه با چه دیدی نگاهش می‌کند یا می‌خواهد فیلم را با چه مضمونی بسازد، می‌تواند سراغ چند بخش خاص برود و بقیه را اقتباس نکند. شکوفه ماسوری نیز، در بیان موانعی که بر سر راه اقتباس از کتاب وجود دارد، اذعان کرد: در شخصیت‌پردازی، همه‌ شخصیت‌‌ها به‌جز دشمنان بیش از حد شخصیت عاری از صفات بد دارند؛ ما برای اقتباس دراماتیک علاوه‌برسفیدی شخصیت‌ها به لکه‌های سیاه هم نیاز داریم.


ترجمه ترکی راز نگین سرخ و نه خاکی، نه آبی

به نقل از ایبنا، انتشارات اونسوز ازجمله ناشران معتبر ترکیه‌ای در موضوع ادبیات داستانی و غیرداستانی است که ترجمه و نشر ده‌ها کتاب ایرانی در موضوع معارف اسلامی و ادبیات دفاع مقدس را در سابقه کاری خود دارد. کتاب‌های راز نگین سرخ نوشته حمید حسام و نه آبی، نه خاکی اثر علی مؤذنی برای ترجمه و نشر به زبان ترکی استانبولی در برنامه کاری این ناشر ترک قرار گرفته است.
کمال کورسل
کتاب‌ کمال کورسل، نخستین شهید اروپایی دفاع مقدس توسط امیرمحسن هفتانی به زبان انگلیسی ترجمه و به چاپ رسید. این کتاب را سید محمدصادق حسینی‌مقدم جمع‌آوری و تدوین کرده است. ژروم ایمانوئل کورسل در 9 آوریل 1964 میلادی در شهر پاریس متولد شد. پدرش با نام محمد از مهاجرین تونسی بود که برای کار به فرانسه آمد و در همان‌جا ماندگار شد. ژروم به تبعیت از مادرش مسیحی بود تا اینکه در سن نوجوانی همراه پدرش برای کار به تونس رفت. در آنجا با دین اسلام آشنا شد و پس از تحقیقاتی در مورد دین اسلام، به این دین گرایش پیدا کرد. در زمان مدرسه با کانون دانشجویان مسلمان در فرانسه آشنا و در آنجا مشغول به فعالیت شد. ژروم، که تا آن زمان از اهل سنت بود، با آشنایی بیشتر با مذهب شیعه به‌طور رسمی شیعه شد و اسم خود را به کمال تغییر داد. کمال پس از تشرف به مذهب شیعه تصمیم می‌گیرد به ایران سفر کند تا ضمن بازدید از ایران، علوم اسلامی را نیز در آنجا یاد بگیرد. او در سال 1361 به ایران مهاجرت کرد و پس از ورود، راهی شهر قم شد. بعد از مدتی حضور در مدرسه حجتیه تصمیم گرفت کتاب‌های دینی را به زبان فرانسه ترجمه کند. کتب «شیعه در اسلام»، «مسئله حجاب»، سی و شش صفحه از یکی از کتاب‌های میرزا جواد آقای تبریزی، چند صفحه از قرآن، «چهل حدیث»، «رساله الحقوق امام سجاد (ع)» از ترجمه‌های اوست.
با شروع جنگ تحمیلی، کمال علاقه زیادی به شرکت در جنگ داشت. پس از چند بار پیگیری برای رفتن به جبهه، با راهنمایی بعضی از دوستانش، از طریق سپاه بدر، که مخصوص مجاهدین عراقی بود، پیگیر شد. به‌این‌ترتیب در گردان شهید دستغیب ثبت‌نام کرد و به جبهه اعزام شد. «کربلای 2» اولین عملیاتی بود که در آن شرکت کرد. کمال کورسل سرانجام در عملیات مرصاد به شهادت رسید. او تنها شهید اروپایی دفاع مقدس است.


فرهنگ اعلام شهدا

آئین رونمایی از کتاب ده جلدی فرهنگ اعلام شهدا، با حضور امیر دریادار سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران، سعید اوحدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و علی‌اصغر جعفری مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، اول خردادماه در سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدسِ معاونت فرهنگی و هنری ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی برگزار شد. در این کتاب نام شهیدان به‌ترتیب حروف الفبا و مشخصات 48 هزار شهید ارتش شامل سرباز، افسر، درجه‌دار، کارمند و امرای ارتش درج شده است. محتوای کتاب شامل مهم‌ترین اطلاعات فردی شهدا (نام و نام خانواگی، نام مستعار، تاریخ و محل تولد، ملیت، دین، مذهب، جنسیت، مشخصات کامل والدین، وضعیت تأهل، سال ازدواج، تعداد فرزندان، میزان تحصیلات، نحوه شهادت، محل شهادت، و تاریخ شهادت به روز، ماه و سال) است. تجلیل از خانواده شهدای آزادسازی قدس شریف و رونمایی از هیئت فرزندان شهدای ارتش از دیگر برنامه‌های این مراسم بود. این مجموعه از سوی انتشارات آتشبار به چاپ رسیده است.


جوهر سرخ

به نقل از ایبنا، ویژه‌برنامه رونمایی از بسته مطالعاتی «جوهر سرخ» به کوشش اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان به‌صورت مجازی برگزار شد. این بسته حاوی گلچینی از کتاب‌های برتر در حوزه دفاع مقدس به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع‌مقدس است که با هدف آشنایی مخاطبان و اعضای کتابخانه ‌ها و همچنین کتابداران با منابع فاخر و تقریظی مرتبط با دفاع مقدس برای تمامی گروه‌های سنی تولید و برای استفاده علاقه‌مندان منتشر شده است.
این بسته مطالعاتی با ۴۰ عنوان کتاب در یازده بخش خاطره (جشن حنابندان، من زنده‌ام، لشکر خوبان، دا، گلستان یازدهم، دختر شینا، نونی صفر، آن بیست‌وسه نفر، وقتی مهتاب گم شد، عباس دست‌طلا، پایی که جا ماند، دسته یک و سرباز کوچک امام)، زندگی‌نامه (سفر سرخ، پرواز تا بی‌نهایت، خدا می‌خواست زنده بمانی، سلام بر ابراهیم، شاهرخ حرّ انقلاب اسلامی، علمدار، فرنگیس، خاک‌های نرم کوشک، آب هرگز نمی‌میرد، نورالدین پسر ایران و بابا نظر)، داستان و رمان ویژه بزرگسالان (فال خون و نخل‌ها و آدم‌ها)، نثر ادبی (شب یک رؤیا)، فیلم‌نامه (هور در آتش)، پژوهش (ضربت متقابل)، عکس (مجموعه عکاسان جنگ)، شعرِ بزرگسال (چیزی قطب‌نماها را دیوانه می‌کند و آواز پر ملائک)، شعر کودک و نوجوان (از این ستاره تا آن ستاره و مثل چشمه، مثل رود)، داستان نوجوان (دود پشت تپه، بچه‌های کارون و بابای آهوی من باش)، داستان کودک (گردان چهار نفره، چشم چشم دو ماهی و کلاه‌خود) تهیه و تنظیم شده است.


ترجمه‌های در کمین گل سرخ

آئین رونمایی از هشت ترجمه کتاب در کمین گل سرخ، روایتی از زندگی پرافتخار شهید سپهبد علی صیاد شیرازی، سوم خردادماه، هم‌زمان با سی‌ونهمین سالروز آزادسازی خرمشهر، با حضور امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در تالار خلیج فارس موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد. امیر سرتیپ ناصر آراسته همرزم شهید صیاد شیرازی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، خانواده شهید سپهبد علی صیاد شیرازی و جمعی از فرماندهان نیرو‌های چهارگانه ارتش، فرماندهان و مسئولان و وابستگان نظامی کشور‌های خارجی، از دیگر حاضران در این برنامه بودند. این کتاب به زبان‌های انگلیسی، فرانسه، اردو، روسی، ایتالیایی، ترکی استانبولی، آذری و عربی ترجمه شده است و در این مراسم از محسن مؤمنی شریف نویسنده این اثر، همچنین مترجمان، ناظر چاپ، گرافیک و طراح کتاب تجلیل شد.


بر بال ققنوس

آئین رونمایی از کتاب بر بال ققنوس، دوشنبه سوم خردادماه هم‌زمان با سالروز آزادسازی خرمشهر با حضور سردار علی‌اصغر محسن‌شیخی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان تهران، سرهنگ پاسدار عباس بایرامی سرپرست سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، رحیم زریان مؤلف اثر و رضا اسماعیلی شاعر و منتقد ادبی از سوی خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار و به‌صورت زنده پخش شد. رحیم زریان در این برنامه بیان کرد: کتاب را در سه خوان تقسیم‌بندی کرده و حروف الفبا را کنار گذاشتم. در خوان اول با عنوان پیشگامان شعر دفاع مقدس، شرح‌حال و گزیده اشعار 14 نفر از شاعران دفاع مقدس و انقلاب همچون سید حسن حسینی، نصرالله مردانی، قیصر امین‌پور، یوسف‌علی میرشکاک و... را قرار دادم. خوان دوم نیز طلایه‌داران شعر معاصر و دفاع مقدس نام دارد که از 18 شاعر چون شهریار، مشفق و ... سخن گفتم که همه از شاعران آئینی بوده و در دفاع مقدس حضور پیدا کردند. خوان سوم نیز به شورآفرینان شعر دفاع مقدس اختصاص دارد؛ 110 شاعر تازه‌نفسی که در این حوزه شعر سرودند. در ادامه این آئین، رضا اسماعیلی با اشاره به اینکه شاعران دفاع مقدس آن‌گونه که باید معرفی نشدند، گفت: در حوزه تحقیق و پژوهش نیز باید عقب‌ماندگی را جبران کنیم. حتی می‌توانیم کتاب‌های تحقیقی و پژوهشی را به محققان سفارش دهیم. چاپ بر بال ققنوس در بدو ورود به دهه پنجم انقلاب امری خجسته است؛ زریان در سه فصل 142 شاعر را معرفی کرده و شرح احوال آنها به همراه گزیده‌ای از اشعار این افراد را در کتاب ذکر کرده که می‌تواند بسیار راهگشا باشد. یکی از حسرت‌های این روزگار این است که شاعران نسل اول انقلاب را نمی‌شناسند و این امر نشان‌دهنده این است که در این حوزه خلأ بزرگی وجود دارد و باید آن‌ را پر کرد. یکی از راه‌ها چاپ آثاری از قبیل بر بال ققنوس است که به نسل امروز کمک می‌کند تا بتوانند در مسیری که شاعران انقلاب و دفاع مقدس طی کردند، طی طریق کنند. این شاعر در پایان با بیان اینکه در مقطع دانشگاه نیز با کمبود منابع در حوزه ادبیات دفاع مقدس مواجه هستیم، اظهار کرد: بر بال ققنوس یک سر و گردن از تذکره‌های دیگر بالاتر است، از این جهت که آنها در چند سطر به معرفی شاعر می‌پردازند، ولی زریان در اثر خود با نگاه پژوهش این زندگی‌نامه‌ها را تهیه کرده و سعی کردند این زندگی‌نامه‌ها و شرح احوالات کامل باشد. اشعاری هم که در این اثر آمده از اشعار معروف و برجسته شعرا است که با دقت‌نظر انتخاب شده و از نقاط قوت کتاب به‌شمار می‌آید.


کتاب‌های تاریخ شفاهی و اسنادی

به مناسبت سالروز فتح خرمشهر، چهارشنبه پنجم خردادماه، آئین رونمایی از 41 عنوان کتاب تاریخ شفاهی و اسنادی دفاع مقدس با حضور امیر سرتیپ سهرابی جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سردار غلامرضا علاماتی رئیس سازمان اسناد و مدارک بنیاد، و امیرسرتیپ دوم محمدرضا فولادی رئیس سازمان حفظ آثار و نشرارزش‌های دفاع مقدس ارتش، در سالن قصرشیرین موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد. سردار غلامرضا علاماتی در این آئین اظهار کرد: سازمان اسناد با الهام از سند راهبردی بنیاد در قالب برنامه‌های ششم و هفتم توسعه، این مهم را در برنامه‌های خود قرار داده است. از سال 1396 و 1397 آثار و برکات این برنامه قابل رؤیت شده و کتاب‌های متعددی به چاپ رسید. در سال 1398 و 1399 این روند ادامه پیدا کرد و امروز از 41 کتاب حوزه تاریخ شفاهی رونمایی می‌کنیم تا به سرمایه‌های ملت بیفزاییم. سردار علاماتی از تصریح روند تاریخ شفاهی در استان‌های کشور خبر داد و بیان کرد: بالغ بر 15 هزار ساعت از رزمندگان مصاحبه تاریخ شفاهی صورت گرفته و نیازمند حرکت جهادی در ادامه راه هستیم تا بتوانیم این آثار را به چاپ رسانده و برای نسل آینده عرضه کنیم.

خستگی‌ناپذیر

به نقل از ایبنا، در آستانه سالگرد ارتحال آزاده نستوه حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج سید علی‌اکبر ابوترابی‌فرد و یادبود شهدای گرانقدر آزاده، آئین رونمایی از کتاب صوتی خستگی‌ناپذیر با حضور جمعی از فرهیختگان، مسئولان فرهنگی و آزادگان دفاع مقدس، پیش از ظهر دوشنبه 10 خردادماه در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد. خستگی‌ناپذیر روایت مرحوم ابوترابی از دفاع مقدس و شخصیت‌های برجسته‌ آن دوران به قلم عبدالمجید رحمانیان است که از سوی انتشارات پیام آزادگان به چاپ رسیده و سماوا نسخه صوتی آن‌ را با خوانش و صدای مهدی طهماسبی تولید کرده است.

به نقل از ایبنا، در آستانه سالروز ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و قیام خونین 15 خردادماه 1342، آئین رونمایی از کتاب 5‌ جلدی انقلاب اسلامی در گلستان به روایت اسناد ساواک با حضور سید محمود علوی وزیر اطلاعات، استاندار گلستان، جمعی از مدیران کل، روحانیت شیعه و سنی، فعالان فرهنگی، هنری، رسانه‌ای و نخبگان دانشگاهی و حضور مجازی نماینده ولی فقیه در استان گلستان روز سه‌شنبه 11 خرداد ماه در دانشگاه آزاد اسلامی گلستان برگزار شد. در حاشیه این آئین، عادله کشمیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان درباره محتوای کتاب‌ها گفت: این مجموعه 5‌ جلدی همراه با اسناد، ضمائم و تصاویر به کوشش علی‌اکبر علیمردانی تألیف شده است. جلد نخست در 486 صفحه به بازه زمانی 3 اردیبهشت 1342 تا 14 اسفند 1351 می‌پردازد و موقعیت تاریخی و جغرافیایی استان گلستان، بازتاب قیام 15 خرداد در گلستان، محورهای فعالیت مردم گلستان در نهضت امام (ره) همراه با مصادیق در آن به‌صورت مبسوط تشریح می‌شود. در جلد دوم این مجموعه به روحانیون استان گلستان، پیشگامان مبارزه، گسترش دیوارنویسی و انتشار اعلامیه، شهادت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی و واکنش‌ها به وقایع جاری کشور در 400 صفحه پرداخته شده و به بازه زمانی 16 فروردین 1352 تا 29 اسفند ماه 1356 می‌پردازد. همچنین در جلد سوم، که در 410 صفحه روانه بازار نشر شده است، به موضوعاتی چون امواج انقلاب در استان گلستان، برگزاری مراسم چهلم شهدای کشور، شرکت در اعتصابات و تعطیلی بازار و افزایش اقدامات نمادین علیه رژیم پهلوی، تظاهرات و دستگیری اشاره و پرداخته شده است و مباحث آن به رویدادهای 5 فروردین تا 31 مرداد 1357 اشاره دارد. جلد چهارم این مجموعه نیز به تظاهرات‌ها و اعتصاب‌ها و تعطیلی‌ها، دیوارنویسی و پخش اعلامیه در شهرهای مختلف گلستان پرداخته و در 392 صفحه این رویدادها را در بازه زمانی اول شهریور ماه 1357 تا 30 مهرماه همان سال معرفی می‌کند. جلد نهایی و پنجم کتاب، به موضوعاتی چون حمله به مقرهای ساواک، سرکوب انقلابیون و ایجاد وحشت می‌پردازد.


ستاره سحری

به نقل از ایبنا، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان از ارسال بیش از ۵۶۰ اثر به جشنواره ملی شعر «ستاره سحری» با موضوع سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی خبر داد و گفت: دهم اردیبهشت‌ماه آخرین مهلت ارسال آثار به این جشنواره است. این جشنواره با هدف تجلیل از شخصیت و فداکاری‌های شهید حاج قاسم سلیمانی و جمع‌آوری آثار شعری شاعران سراسر کشور برگزار می‌شود.


موزه ملی

به پیشنهاد هیئت امنای موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و با تصویب رهبر معظم انقلاب اسلامی، این موزه به «موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» ارتقا یافت. وجود ظرفیت‌های علمی، پژوهشی، آموزشی، زیرساخت‌های فنّی و فنّاوری، نیروی انسانی توانمند و متخصص، توفیقات گسترده در برگزاری و تمرکز همایش‌های ملی و بین‌المللی، وجود بزرگ‌ترین مرکز اسناد و کتابخانه تخصصی حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، طراحی و ایجاد موزه‌های ملی دفاع مقدس، مقاومت، انقلاب اسلامی و… وجود مرکز همایش‌های بین‌المللی، دپارتمان تخصصی آموزشی، وجود ظرفیت برگزاری گارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی برخط، انتشار مجلات تخصصی، برخورداری از مرکز رسانه‌ای و رادیوی تخصصی، توانمندی در هدایت و راهبری فعالیت‌های ملی و بین‌المللی ازجمله گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس، نمایشگاه‌های ملی دستاوردهای چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، محوریت شکل‌گیری اتحادیه بین‌المللی موزه‌های مقاومت و شورای هماهنگی موزه‌های مرتبط با انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت در داخل کشورازجمله توانمندی‌ها و توفیقات موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در چند سال اخیر است که در ارائه این پیشنهاد از سوی هیئت امنای موزه و جلب اعتماد مقام معظم رهبری در تصویب جایگاه موزه ملی مؤثر بوده است.


اسناد آزادسازی خرمشهر

سردار عباس یوسفی مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا در خوزستان، به‌مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر، با اشاره به 5 هزار سند جمع‌آوری‌شده در آزادسازی خرمشهر، بیان کرد: این اسناد متنوع و مختص به شهدا، ایثارگران، مدارک شناسایی رزمندگان، گواهی‌های شهادت، زندگی‌نامه، وصیت‌نامه و اسناد مکتوب رزمندگان است. از تعداد 5 هزار سند جمع‌آوری‌شده 1700 برگ سند متعلق به شهدا و ایثارگران، 3000 برگ سند نظامی شامل گزارش‌ها و 300 برگ اسناد متفرقه است. اسناد دیگر شامل عکس‌ها و تصاویر رزمندگان است که تاکنون 20 هزار قطعه عکس گردآوری شده است که در آرشیو اسناد و مدارک موجود است. از جمله آرشیوهای عکس می‌توان به آرشیو شخصی رزمندگان شامل: تصاویر شهدا و ایثارگران اشاره کرد. وی درخصوص جمع‌آوری تاریخ شفاهی دفاع مقدس خوزستان گفت: در بخش تاریخ شفاهی تلاش کردیم با توجه به جغرافیای دفاع مقدس و نگاه هسته مرکزی متصل به جنگ در همان مناطق تیم‌ها را اعزام کنیم. جامعه هدف تاریخ شفاهی ما شهرستان‌های خرمشهر، آبادان، سوسنگرد، هویزه، بستان، دزفول، اندیمشک و ماهشهر است. هرچند آماری که به‌دست ما می‌رسد، بسیار تکان‌دهنده است، اما معتقدم باید به زوایا و گوشه‌های دفاع مقدس بیشتر توجه شود. درحال‌حاضر، 1075 ساعت تا پایان سال 99 تاریخ شفاهی جمع‌آوری شد. در این تاریخ از افراد تاثیرگذاری چون: مردم، کسبه، استاد دانشگاه، معلمان و دبیران، شهدا، فرماندهان و مدیران، مسئولان اعم از سپاه، ارتش، نیروی انتظامی، استانداران و معاونان حوزه دفاع مقدس بهره بردیم. سردار یوسفی در ادامه سخنان خود به کتاب‌های چاپ‌شده با موضوع آزادسازی خرمشهر اشاره کرد و افزود: در حوزه عملیات آزادسازی خرمشهر 11 کتاب با موضوع خرمشهر توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان منتشر شده است. دو جلد از این کتاب‌ها سال گذشته در میان 40 اثر در سطح ملی به عنوان آثار برتر شناخته شدند. این کتاب‌ها با عنوان پای شمشادهای جنوب اثر مهرنوش گرجی و رازهای کهنه اثر مرجان درودی است. هر دو کتاب به زبان انگلیسی و عربی ترجمه شدند و به زودی در نمایشگاه اتریش به نمایش گذاشته می‌شوند. وی درباره وضعیت تدوین بخش مربوط به خرمشهر در دانشنامه دفاع مقدس نیز عنوان کرد: دانشنامه دفاع مقدس خوزستان حاصل تلاش سه سال هئیت تحریریه استادان دانشگاه است. این هیئت، مقالات علمی را پس از بررسی به تصویب می‌رساند. درحال‌حاضر، 3800 مدخل در حوزه جغرافیایی، نظامی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اشخاص و شهدا گردآوری شده است و علاقه‌مندان می‌توانند برای پژوهش و تحقیق علمی استفاده کنند. یکی از مهم‌ترین بخش‌های دانشنامه به عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر اختصاص دارد. تاکنون 60 درصد از فعالیت‌های دانشنامه جغرافیای خرمشهر و مدخل این شهرستان به پایان رسیده است. دانشجویان می‌توانند برای پژوهش، از اسناد خرمشهر در قالب فایل‌های اکسل به‌صورت دیجیتالی استفاده کنند.


پژوهش‌های علمی و بی‌طرفانه

قاسمعلی فراست در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، از اهمیت پژوهش در حوزه دفاع مقدس و نقاط عطف مهم جنگ همچون حماسه خرمشهر و لزوم توجه به انجام پژوهش‌های بی‌طرفانه و آکادمیک، سخن گفت. این نویسنده پیشکسوت در بخشی از صحبت خود گفت: پژوهش وقتی در زمان خودش انجام شود، یک تأثیر دارد و وقتی بعداً انجام شود، تأثیر دیگری خواهد داشت. وقتی پژوهش در زمان خودش انجام شود، کسی که می‌خواهد از پژوهش در سینما، داستان یا هر موضوع فرهنگی و هنری دیگر استفاده کند، آن پژوهش، آمار، آثار و صحنه‌ها به‌سبب اینکه مستند هستند، قابل‌اعتناتر است. دلیل دوم این است که حس و حال زنده بوده و افراد مرتبط با آن موضوع، بدون واسطه حرف می‌زنند و چیزی کم و زیاد نیست. اما به میزانی که از آن صحنه‌ها و افراد فاصله بگیریم، استنادها، حرف‌ها، تصاویر و صحنه‌هایی که می‌خواهیم از آنها استفاده کنیم، خدشه‌دار می‌شود؛ یعنی آنچه آن زمان شهید جهان‌آرا از جنگ تحمیلی تعریف می‌کرد، با حرف‌هایی که امروز شخصی بخواهد درباره خرمشهر و به‌طورکلی جنگ بزند، خیلی فرق می‌کند، چون امروز با فاصله حرف می‌زنیم. این فاصله، حافظه‌ها را ضعیف‌تر کرده و آدم‌ها را از آن قضایا دور کرده است، سن افراد بالا می‌رود و دچار فراموشی می‌شوند، در نقل قول‌ها کم و زیاد می‌شود و به‌نظر می‌رسد اگر پژوهش‌ها را در زمان خودش انجام می‌دادیم، خیلی بهتر بود تا اینکه امروز انجام دهیم. او در ادامه افزود: زمانی‌که برای تألیف کتاب نخل‌های بی‌سر به خرمشهر رفته بودم، یکی از خوشحالی‌های من این بود که فرد دیگری برای انجام کار پژوهشی آنجا آمده بود که بعدها این پژوهش در اختیار سپاه قرار گرفت. ای کاش علاوه‌بر ایشان که از طرف سپاه آمده بود، عده‌ای هم از سوی ارتش حضور می‌یافتند و عده‌ای هم به‌عنوان پژوهشگر آزاد و بدون خط و مرزبندی می‌آمدند. دراین‌صورت، امروز ما پژوهش‌هایی در اختیار داشتیم که شخصی که می‌خواهد از منظر خود و بی‌طرفانه به پژوهش‌ها دسترسی پیدا کند، این امکان برایش فراهم باشد و برای دانشجویان و استفاده آکادمیک نیز این دسترسی آزاد وجود داشته باشد... متأسفانه نسل جوان شناخت دقیقی از دفاع مقدس ندارد. چون فقط از جنگ، ویرانی و آوارگی دیده و نوع شناخت این نسل از دوران دفاع مقدس با نسل من که از نزدیک شاهد جنگ بوده و با تمام وجود آن را مقدس می‌داند، متفاوت است، چون پژوهش موجود نیست و به جوانان منتقل نشده که دغدغه‌ها و نیت چه بوده است. لذا اگر ما در انجام پژوهش‌ها درست عمل کرده بودیم، امروز داستان‌هایی داشتیم که می‌توانست تاریخ آن دوره را با صداقت تمام و مستند به نسل چهار و پنج امروز منتقل کند و شناخت لازم حاصل می‌شد.


نخل و بلوط

به نقل از ایبنا، نشست ادبی «نخل و بلوط»، نخستین برنامه از سلسله برنامه‌های راه سلیمانی، به‌منظور بازخوانی چهره و شخصیت شهید انوشیروان رضایی در منابع مکتوب و شفاهی، صبح چهارشنبه پنجم خردادماه به همت انجمن قلم ایران شعبه لرستان با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در خرم آباد برگزار شد. دکتر علی نوری عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان در این نشست به ارائه مطالبی علمی درباره جریان‌شناسی ادبیات داستانی، مستندنگاری و خاطره‌نویسی حوزه دفاع مقدس پرداخت و گفت: مؤلفه‌های پایداری از دیرباز در منابع غنی ادبیات کلاسیک ما حضور داشته و آثاری مانند شاهنامه و... همواره مُبلغ ارزش‌های اخلاقی و خوی پهلوانی بوده‌اند که می‌شود این رویه را در شخصیت شهدا و تبیین و بازخوانی آن دنبال کرد و تعمیم داد. این استاد دانشگاه افزود: در برهه‌ای از ادبیات داستانی، شاهد هستیم که نویسندگان الگوهای غربی را برای نگارش آثار ادبی خود انتخاب می‌کنند که از میان مؤلفه‌های این کار می‌توان جنگ‌ستیزی را پسندید. در سایر مؤلفه‌ها ما تفاوت چشمگیری با جنگ‌های جهان داریم، زیرا کشور ما در جنگ، نه متجاوز بوده و نه شکست خورده است؛ بنابراین نویسندگان نباید ارزش‌های جنگ تحمیلی و صحنه‌های گذشت و ایثار را فراموش کنند و در نوشتن جانب انصاف را نگه دارند.
دکتر احمد کنجوری، استاد دانشگاه، در بخش دیگری از این نشست با اشاره به نقش شعر و اهمیت کار شاعران و همراه بودن این قالب ادبی از روزهای نخست با دفاع مقدس، ظرفیت شعر را بسیار گسترده و عمیق تحلیل کرد و بیان کرد که در این قالب می‌توان گوشه‌ها و زوایای عاطفی و پنهان جنگ را ترسیم کرد. وی ادامه داد: شعر اعتراض با تمسک به ارزش‌های دفاع مقدس و تطبیق طبقات مختلف مردم، چهره افراد بی‌طرف، عافیت‌طلب و غیرمؤثر در دوران دفاع مقدس را در کارنامه خود دارد. کنجوری به آثار سیدحسن حسینی، سلمان هراتی و ... به‌عنوان آثار موفق در زمینه اعتراض اجتماعی دفاع مقدس اشاره کرد.


حماسه‌گویان

به نقل از ایبنا، زینب موسوی مربی فرهنگی و همچنین احسان سلطان‌زاده و علیرضا رئوفی دو عضو نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان هندیجان توانستند رتبه‌های برتر در بخش بزرگسالان و دانش‌آموزی جشنواره ملی «حماسه‌گویان» را کسب کنند. بیش از 800 اثر در دو بخش بزرگسال و دانش‌آموزی به دبیرخانه اولین دوره جشنواره ملی «حماسه‌گویان» در حوزه هنری استان اصفهان ارسال شده بود. این دوره از جشنواره با هدف جمع‌آوری و انتشار خاطرات منتشرنشده مردم و ایثارگران از دوران دفاع و شهادت برگزار شد که با معرفی ۹ برگزیده در بخش دانش‌آموزی، ۳ برگزیده و ۵ اثر تقدیری در بخش بزرگسال و دو اثر در بخش ویژه مردمی به کار خود پایان داد.


پاسیاد پسر خاک

به نقل از ایبنا، 324 اُمین برنامه شب خاطره حوزه هنری با موضوع فرازهایی از زندگی حجت‌الاسلام سید علی‌اکبر ابوترابی‌فرد با عنوان «پاسیاد پسر خاک»، ششم خردادماه با حضور و خاطره‌گویی مهدی چمران، آزاده بیژن کیانی، محمدحسن ابوترابی‌فرد، محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری و جمع محدودی از مدیران حوزه هنری و آزادگان هشت سال دفاع مقدس با پخش از فضای مجازی برگزار شد. مهدی چمران در این برنامه، در خاطره‌ای از این آزاده و مجاهد انقلابی، گفت: هنگامی که به همراه شهید چمران به منطقه «دب حردان» رفته بودیم، متوجه درخشش‌های مرحوم ابوترابی‌فرد در آن منطقه شدیم. رشادت‌های ابوترابی‌فرد در این منطقه در سوگنامه‌ای به قلم شهید چمران برای آن مرحوم هم نوشته شده است. در ادامه این آئین، بیژن کیانی از آزادگان هم‌اردوگاهی مرحوم ابوترابی‌فرد با ارائه چند خاطره کوتاه از آن مرحوم به تأثیر شخصیتی وی بر دیگران پرداخت. وی در یکی از خاطرات خود گفت: در اردوگاه تکریت 5 مسئول شکنجه اسرای ایرانی جوانی به نام «کاظم عبدالامیر مزهر النجار» معروف به کاظم عبدالامیر بود. او کینه‌ خاصی نسبت به اسرای ایرانی داشت. انگار مقصر همه مشکلات خود را اسرای ایرانی می‌دانست! او آقای ابوترابی را بیشتر اذیت می‌کرد. می‌دانست آقای ابوترابی فرمانده و روحانی انقلابی است، از این‌رو ضربات کابلی که نثار آن مجاهد می‌کرد، شدت بیشتری نسبت به دیگر اسرا داشت، اما هیچ‌گاه مرحوم ابوترابی شکایت نکرد و همواره به او احترام می‌گذاشت! کاظم از هر فرصتی برای شکنجه روحی، ‌ روانی و جسمی اسرا به‌ویژه آقای ابوترابی استفاده می‌کرد. کاظم عبدالامیر شیعه بود. پس از مدتی رفتارهایش با سید تغییر کرد و ما شاهد همراهی کاظم با ایشان بودیم. از مرحوم ابوترابی پرسیدیم که موضوع چیست و ایشان گفتند ازآنجاکه کاظم شیعه است و می‌داند من روحانی هستم، برای پرسش‌های شرعی خود نزد من می‌آید. جز اخلاص ابوترابی و اتصال او به منبع پاک ذات الهی، هیچ چیز دیگری نمی‌توانست موجب انسانیت و اخلاق نیکویشان باشد.
محمدحسن ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران و برادر زنده‌یاد سید علی‌اکبر نیز در بخشی از این آئین، خاطراتی در مورد این مجاهد انقلابی بیان کرد. در بخشی از این خاطرات، امام جمعه موقت تهران در توصیف برادر خود گفت: حیات برادرم خلاصه‌ای از خدمت به انسان است. او خدمت به انسان و مراتب انسانیت را در دستور کار داشت. او برای فراهم کردن زمینه هدایت انسان‌ها به آنها خدمت می‌کرد.
در ادامه، کتاب خودنوشت خاطرات آزاده سرافراز استان خراسان شمالی علیرضا محمودی‌مظفر با عنوان سلام آقا سید رونمایی شد.


اندیشکده ادبیات پایداری

دکتر محمدرضا سنگری مسئول اندیشکده ادبیات پایداری در گفت‌وگویی با خبرگزاری کتاب ایران به ضرورت تأسیس این اندیشکده پرداخت و با تأکید بر اینکه که اندیشکده ادبیات پایداری یک هویت هم‌عرض با بقیه نهادهای فعال در این عرصه نیست بلکه در طول آنها است، توضیح داد: در اندیشکده همکاری با همه نهادهایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، انجام خواهد شد. به‌همین‌سبب ما گفت‌وگو با همه مجموعه‌ها و نهادها را شروع کرده‌ایم و بهره‌گیری از توان آنها و البته کمک به آنها را در برنامه‌ها پیش‌بینی کرده‌ایم. در واقع ما داریم به تسریع و تقویت مسیر و به بالندگی این راه کمک می‌کنیم. از همه مجموعه‌ها استفاده می‌کنیم، اما به‌صورت خاص سعی داریم مجموعه‌های کلان در حوزه فرهنگ مثل فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و پژوهشگاه‌هایی را که در این زمینه فعال هستند به اندیشکده مرتبط و متصل کنیم.
سنگری با تأکید بر اینکه اندیشکده ادبیات پایداری به دنبال تولید نیست، بلکه «موضوع‌یابی» از سیاست‌های اصلی این اندیشکده است، تصریح کرد: درحال‌حاضر قصد داریم 15 عنوان موضوع را به دانشگاه‌ها پیشنهاد دهیم تا دانشگاه‌ها به‌دنبال تولید مقالات در حوزه موضوعات پیشنهادی باشند؛ بنابراین اندیشکده پایداری در پی تولید نیست بلکه در حوزه سیاست‌گذاری خود به‌دنبال مطرح کردن راهبردها و مشخص کردن روش‌های پژوهش و تحقیق است. در نظام موضوعاتی که تدوین کرده‌ایم و در اختیار استادان قرار خواهیم داد، صرفاً عنوان نیستند، زیرعنوان‌ها، شیوه کار و نحوه چگونگی تحقیق را هم مطرح کرده‌ایم. با این شیوه نحوه انجام گرفتن پژوهش سامان می‌یابد و اجزای مختلف یک پژوهش روشن و مشخص خواهد شد و در نتیجه نوعی هم‌گرایی، همسانی در مسیر پژوهش در عرصه ادبیات پایداری ایجاد خواهد شد.


ادبیات ظلم‌ستیز

به نقل از ایبنا، دکتر عبدالرحیم سعیدی‌راد نویسنده و شاعر دفاع مقدس در مصاحبه تلفنی با برنامه «از پارسی تا فارسی» رادیو گفت‌وگو، دربارۀ نقش ادبیات دفاع مقدس در زبان فارسی، سخن گفت. وی واژه‌های مقاومت، دفاع مقدس و پایداری را مربوط به ادبیات سال‌های بعد از انقلاب دانست و بیان کرد: شروع ادبیات انقلاب اسلامی به دوران انقلاب مربوط می‌شود و کم‌کم با شروع جنگ تحمیلی به آن ادبیات جنگ گفته شد و پس از چند سال با مفهوم کامل ادبیات دفاع مقدس جایگزین شد. سعیدی‌راد با بیان اینکه پس از جنگ، ادبیات دفاع مقدس به ادبیات مقاومت و سپس ادبیات پایداری تغییر نام داد، گفت: ادبیات پایداری تمام سرزمین‌های دیگر را دربر می‌گیرد و ادبیات مربوط به فلسطین و یمن و هر جایی را که در حال جنگ هستند شامل می‌شود. وی با تأکید بر جای خالی روایت «جنگ شهرها» در ادبیات دفاع مقدس، گفت: در پشت جبهه‌ها، خانواده‌ها درگیر جنگ بودند، اما در شعرها به این بخش نگاه نشده، هرچند که سینما به‌صورت کمرنگ آن‌ را نشان داده است.


حمایت از پایان‌نامه‌های ارشد و رساله‌های دکترا

به نقل از ایبنا، امیر سرتیپ محمد زارع مشاور مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: از سال 95 تاکنون 128 دانشجوی کارشناسی ارشد و دکترا مورد حمایت موزه قرار گرفته است. یکی از حمایت‌های موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس این است که دانشجویان می‌توانند از کتابخانه تخصصی جنگ موزه در نگارش پایان‌نامه کارشناسی ارشد و رساله دکترا بهره ببرند و نیز می‌توانند با فرماندهان جنگ در این زمینه ملاقات و گفت‌گو داشته باشند. وی با اشاره به حمایت مالی رساله دکترا و پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد در سال 1400، گفت: در سال جدید کارشناسی ارشد هفت میلیون است که از این مبلغ یک میلیون به استاد راهنما و شش میلیون به دانشجو تعلق می‌گیرد و در مقطع دکترا نه میلیون تومان درنظر گرفته شده است که مبلغ یک‌ونیم میلیون تومان به استاد راهنما و هفت‌ونیم میلیون تومان به دانشجو تعلق خواهد گرفت.
مشاور مدیر عامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ضمن اشاره به حذف ابعاد نظامی دفاع مقدس این طرح، تصریح کرد: با حذف عناوین نظامی دوران دفاع مقدس، 800 عنوان قابل پژوهش و تحقیق از سوی دانشجویان دو مقطع است. دانشجویان دکترا و کارشناسی ارشد می‌توانند یک عنوان را انتخاب کرده و موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قراردادی در سه نسخه با دانشجو تنظیم می‌کند و در سه مرحله مبلغ حمایتی داده می‌شود. عناوین دفاع مقدس در سایت موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بارگذاری شده است. با توجه به اینکه موزه عنوان «انقلاب اسلامی» را داراست، بنابراین حدود 400 عنوان هم برای انقلاب اسلامی تعیین شده که با بررسی آنها، عناوین در سایت قابل مشاهده خواهد بود.


گرامیداشت شهدای مقاومت

به نقل از ایبنا، ویژه‌برنامه «گرامیداشت شهدای مقاومت: شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابوالمهدی المهندس» و رونمایی از ترجمه عربی کتاب از چیزی نمی‌ترسیدم با حضور حجت‌الاسلام ‌والمسلمین فلاح‌قریشی رئیس مؤسسه فرهنگی-اسلامی اصیل و استاد حوزه علمیه بغداد، محسن الجورانی شاعر و نویسنده مشهور عراقی، شیخ عامر الکاظمی قاری بین‌المللی عراقی، حیدر قریشی مدیر مرکز فرهنگی للدراسات الاسلامی، عبدالوهاب الراضی رئیس بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بغداد و رئیس اتحادیه ناشران عراق، احمد زکی محمد مدیر اجرایی بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بغداد و جمع زیادی از علاقه‌مندان شهدای مقاومت با هماهنگی مؤسسه بین‌المللی ابرار معاصر در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب بغداد برگزار شد.


سند ملی فرهنگ جهاد، دفاع و مقاومت، ایثار و شهادت

به نقل از ایرنا، معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران یکشنبه 29 فروردین در نشست کمیته تخصصی «تدوین سند ملی فرهنگ جهاد، دفاع و مقاومت، ایثار و شهادت» که با حضور اعضای این کمیته در ساختمان مرکزی بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد، در خصوص سند ملی فرهنگ جهاد، دفاع و مقاومت، ایثار و شهادت گفت: شاخص‌ها و ارزش‌های این سند براساس ارزش‌های مکتب عاشورا و سیدالشهدا (ع) تنظیم شده و نقش ولایت و ولایت‌مداری هم به‌درستی در آن تبیین شده است. رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به زمان رونمایی از سند ملی فرهنگ جهاد، دفاع و مقاومت، ایثار و شهادت گفت: این سند تنها مربوط به شهادت نیست و موضوعات دیگری از جمله جهاد و مقاومت نیز در آن اهمیت دارد، برای همین سوم خردادماه زمان مناسبی برای رونمایی این سند است که همه این مفاهیم مطرح شده در این روز خلاصه شده است.


شهدا الگوساز و هویت‌ساز زندگی اجتماعی

به نقل از ایرنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دوشنبه 30 فروردین در دیدار با اعضای شورای سیاست‌گذاری کنگره بزرگداشت شهدای زنجان بر نقش شهدا در الگوسازی و هویت‌سازی در زندگی اجتماعی تأکید کرد: در بحث‌های اجتماعی این موضوع مطرح است که گرفتار فقر و تعارض الگو هستیم. شهدا سرمایه‌های ایران هستند که به‌گونه‌ای نقش مهمی در الگوسازی در میان اقشار مختلف جامعه از جمله دانش‌آموز، دانشجو، روحانی، پیشه‌ور و... ایفا و با این نقش به‌گونه‌ای راه و مسیر را روشن می‌کنند. وزیر فرهنگ در بخش دیگری از سخنانش گفت: تاریخ سیاسی و اجتماعی کشور ما به‌گونه‌ای است که با تاریخ شهدا پیوند خورده است و در دوره معاصر کسی نمی‌تواند تاریخ کشور را بدون تاریخ شهدا بنویسد و مستندنگاری تاریخ کشور ما به شهدا نسبت داده می‌شود.
در ابتدای این دیدار فتح‌الله حقیقی استاندار زنجان گزارشی از مجموعه اقدامات این استان برای برگزاری کنگره بزرگداشت شهدای زنجان ارائه کرد و گفت: این کنگره قرار است در مهرماه برگزار شود. دیدار با خانواده شهدای استان انجام شده و گزارش این دیدارها به صورت کتابچه منتشر شده است. سریالی با موضوع شهید شهریاری از شهدای هسته‌ای استان ساخته و در حال پخش است. کمک‌های مؤمنانه از دیگر اقدامات این کنگره است. حقیقی بازسازی مزار شهدای استان زنجان، ساخت خانه محرومان، بهسازی و نوسازی مسکن روستاییان، حمایت از دانش‌آموزان بی‌بضاعت در شرایط کرونایی، ایجاد فرصت‌های شغلی و ... را از دیگر اقدامات این کنگره برشمرد.


نمایشگاه کتاب بغداد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد اسدی موحد روز یکشنبه 30 خرداد در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با تشریح نحوه حضور جمهوری اسلامی ایران در بیست‌‌ودومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب بغداد، گفت: این نمایشگاه با شعار «کتاب میهن» با حضور ۲۲۸ انتشارات از ۱۴ کشور از جمله ایران، لبنان، مصر، سوریه، سودان و... با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از ۲۰ خرداد آغاز شد و تا عصر ۳۰ خرداماه ۱۴۰۰ به کار خود پایان خواهد داد. مدیرعامل مؤسسه فرهنگی وهنری و انتشارات بین‌المللی الهدی به رونمایی سه عنوان کتاب فاخر و ارزشمند جمهوری اسلامی ایران شامل کتاب اول، از چیزی نمی‌ترسیدم درباره موضوع مقاومت و زندگی‌نامه خودنوشت شهید سردار حاج قاسم سلیمانی، ‌کتاب دوم در حوزه کودکان و نوجوان که زندگی پیامبراکرم (ص) به زبان ساده با تصاویر زیبا به تصویر می‌کشد و کتاب سوم گذشته ادبیات ایران اشاره کرد.


برنامه‌های فرهنگی بنیاد شهید
نشست خبری تشریح برنامه‌های فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران در سال 1400، سه‌شنبه 28 اردیبهشت‌ با حضور سردار یعقوب سلیمانی معاون فرهنگی و آموزشی و جمعی دیگر از مدیران ارشد بنیاد در مجتمع فرهنگی شهید رسول‌زاده برگزار شد.
سلیمانی با اشاره به برخی از مهم‌ترین برنامه‌های این نهاد با توجه به مناسبت‌های خرداد، گفت: برگزاری چهارمین کنگره ملی تجلیل از ایثارگران و شهدای فتح خرمشهر، برگزاری یادواره‌های ویژه ایثارگران و شهدای فتح خرمشهر، دیدار با خانواده‌های شهدا و جانبازان، اعزام پیام‌آوران ایثار به سراسر کشور، برپایی نمایشگاه‌های فرهنگی به‌صورت فیزیکی و مجازی، تولید و پخش نماهنگ، برگزاری همایش سرود ایثار، برگزاری جلسات هم‌اندیشی با نهادهای انقلابی، گرامیداشت شهدای حاج عمران و فتح خرمشهر در لرستان، افتتاحیه جشنواره ملی عکس ایثار در استان فارس و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای 15 خرداد در کنگره‌های استانی، برخی از این برنامه‌ها است. رونمایی از حافظان مکتب شهید سلیمانی، برگزاری وبینارهایی با رایزنی‌های فرهنگی ایران و رونمایی از 15 عنوان کتاب ترجمه شده به انگلیسی نشر شاهد در حاشیه این وبینارها، انعقاد تفاهم‌نامه با جهاد دانشگاهی و رونمایی از دو کتاب با موضوع ایثار و زیست اخلاقی و ایثار و آموزه‌های قرآنی و نهج‌البلاغه، برگزاری مسابقه ملی «کوکب هدایت» برگرفته از وصیت‌نامه امام (ره)، رونمایی از نرم‌افزار چندرسانه‌ای «امیر ایرج رستمی»، رونمایی از آثاری در قالب موسیقی و مشارکت در جشنواره‌های بین‌المللی، برخی دیگر از برنامه‌های بنیاد با توجه به مناسبت خردادماه است.
رحیم نریمانی مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید نیز در این نشست بیان کرد: عکس‌های 230 هزار شهید در مرکز اسناد بنیاد موجود است که درنظر داریم این عکس‌‌ها را در قالب استیکر طراحی و در بین کاربران فضای مجازی توسعه دهیم. برگزاری اولین جشنواره بازی‌های کامپیوتری با موضوع ایثار و شهادت، دومین جشنواره کتاب در حوزه ایثار و شهادت و دومین جشنواره اینفوگرافیک در حوزه ایثار و شهادت نیز از برنامه‌های پیش‌روی ما هستند.


برنامه‌های سی‌‌و‌نهمین سالگرد آزادسازی خرمشهر

به نقل از ایبنا، نشست خبری تبیین برنامه‌های سی‌‌و‌نهمین سالگرد عملیات بیت‌المقدس و حماسه آزادسازی خرمشهر با حضور علی‌اصغر جعفری مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و دبیر ستاد مرکزی گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت، چهارشنبه 29 اردیبهشت‌ماه در سالن قصر شیرین موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.
جعفری با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس به‌ویژه شهدای عملیات بیت‌المقدس، شهدای مقاومت فلسطین و چهارم خرداد مقاومت مردم دزفول، بیان کرد: به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس، برنامه‌های ارزشمندی شکل گرفت که برابر با 10 سال فعالیت‌ و برنامه‌ریزی در حیطه دستگاه‌ها، نهادها و سازمان‌ها بود. سال گذشته 505 ستاد را در کل کشور برای راهبری و برنامه‌ریزی مرتبط با چهلمین سالگرد دفاع مقدس در همه شهرها، استان‌ها، سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی و نیرو‌های مسلح، سامان‌دهی کردیم. وی ادامه داد: امسال با تصویب سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح و رئیس شورای سیاست‌گذاری مناسبت‌های دفاع مقدس، ستاد دائمی برای مناسبت‌های ملی دفاع مقدس تشکیل شد. از مجموع مناسبت‌ها و فعالیت‌هایی که در طول سال دفاع مقدس وجود دارد، 39 برنامه ملی و بین‌المللی را به کل کشور ابلاغ کردیم تا در طول سال به مناسبت هر ایام ویژه‌ای، برنامه‌هایی متناسب با هر حوزه تدارک ببینند. مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس پس از اشاره به برنامه‌های سازمان‌ها و نهادها، به آمار برنامه‌های دوم و سوم خرداد، گفت: مجموعاً در دوم و سوم خرداد 22 مراسم رونمایی کتاب از 115 عنوان جدید را خواهیم داشت. 55 همایش با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فضای مجازی و حضوری خواهیم داشت. همچنین برگزاری 31 یادواره شهید، 16 شب شعر، 22 برنامه شب خاطره، چهار اجرای تئاتر خیابانی، 13 اجرای عمومی موسیقی، رونمایی از 27 هنر اثری تجسمی، پخش 17 نماهنگ جدید در فضای مجازی، 63 مراسم تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس در سراسر کشور، 90 مراسم تکریم از خانواده شهدا در کل کشور، 76 مسابقه فرهنگی، 18 مسابقه هنری و 41 مسابقه ورزشی در سراسر کشور از برنامه‌های مناسبتی این ایام است.


برنامه‌های بنیاد در سال ۱۴۰۰

سردار کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس در گفت‌وگو با تسنیم ضمن تشریح فعالیت‌های این بنیاد در سال ۹۹، برنامه‌های سال جدید را عنوان کرد. به گفته رئیس بنیاد، بخشی از برنامه‌های سال 1400 بدین شرح است:
 توجه جدی به حوزه‌های پژوهش دفاع مقدس اعم از پژوهش‌های راهبردی و کاربردی در مراکز علمی و پژوهشی
 ایجاد سامانه جامع عرضه کلان‌پروژه‌های 68 گانه دفاع مقدس برای استفاده پژوهشگران و هنرمندان
 آغاز تولید سریال‌های شهید سپهبد علی صیاد شیرازی، شهید سرلشکر پاسدار حسن باقری و شهید سرلشکر پاسدار محمد بروجردی توسط سازمان صداوسیما با مشارکت سازمان‌های لشکری و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس
 آغاز فرایند نظارت بر تولیدات هنری دفاع مقدس با ابلاغ آیین‌نامه‌های تخصصی و شکل‌گیری شوراهای تخصصی در فرایند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
 برگزاری جشنواره‌های فرهنگی، هنری، ادبی، پژوهشی سازمان‌های تخصصی بنیاد در سال 1400
 اهتمام ویژه به حوزه نشر و انتشار کتاب‌های مرتبط با دفاع مقدس و مقاومت با چشم‌انداز 2500 عنوان کتاب جدید در سال 1400
 توجه جدی به دو واحد درس دفاع مقدس در دانشگاه‌ها، مراکز علمی و حوزه‌های علمیه سراسر کشور
 هماهنگی و همکاری با وزارت آموزش و پرورش برای درج موضوعات جدید دفاع مقدس و مقاومت در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان
 افتتاح و آغاز به کار مرکز اسناد و کتابخانه ملی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
 پذیرش اولین دوره دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته‌های روایتگری، گردشگری و موزه‌داری دفاع مقدس در مرکزعلمی-کاربردی موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس


کنگره ملی شهدای یزد

به گزارش خبرگزاری تسنیم، کنگره ملی چهار هزار شهید استان یزد با حضور فرمانده کل سپاه، جمعی از مسئولان لشکری و کشوری و خانواده معظم شهدا هم‌زمان با سالروز قیام خونین مردم یزد در دهم فروردین ماه با حضور حداقلی و رعایت همه شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار شد. رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران کنگره چهار هزار شهید استان یزد با تحسین برنامه‌های زیبا و ابتکاری کنگره شهدای یزد مانند کاشت نهال، تهیه جهیزیه، درمان رایگان، تهیه بسته‌های معیشتی و فرهنگی، ختم قرآن و نامگذاری موالید به نیابت از شهیدان، مردم یزد را اهل ابتکار خواندند و افزودند: در دفاع مقدس نیز یزدی‌ها ابتکارهای زیادی همچون کَندن کانال‌های زیرزمینی در عملیات با استفاده از هنر حفر قنات یا ایجاد خیاط‌خانه‌های پرشمار و مشارکت زنان در تهیه لباس برای رزمندگان از خود نشان دادند. ایشان با تأکید بر زنده نگه داشتن پیام شهیدان، خاطرنشان کردند: شهیدان در عالم بزرخ، زندگی مخصوصی دارند و پیام مهم آنها به کسانی که راهشان را ادامه دهند، بشارت به در امان بودن از ترس و اندوه است. رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به وجود هزار شهید دانش‌آموز در بین شهدای یزد، گفتند: چهره‌های پرافتخار شهیدان باید به جوانان معرفی شود تا دانش‌آموزان امروز از هنر و کار بزرگ نسل قبل از خود آگاه شوند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با تأکید بر ثبت خاطرات والدین و همسران شهدا افزودند: خصوصیات و فضای خانواده‌هایی که فرزندان خود را با این انگیزه و ایمان بالا پرورش دادند، باید ثبت شود.
دومین کنگره چهار هزار شهید استان یزد از بهمن‌ماه 1398 شروع به فعالیت کرد و با توجه به شیوع کرونا و عدم امکان برگزاری برنامه‌ها به‌صورت گذشته و با حضور عمومی مردم؛ رویکرد این کنگره به سمت خدمت‌محوری و محرومیت‌زدایی تغییر کرد. در نهایت با گذشت بیش از یک سال از شروع این کنگره عظیم و با انجام برنامه‌های متعدد در حوزه‌های مختلف، اجلاسیه پایانی کنگره برگزار می‌شود.


نشر دفاع مقدس

سردار علی ناظری رئیس هیئت مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس در گفت‌وگویی با خبرنگار تسنیم گفت: رویه نشر در حوزه دفاع مقدس تقریباً از وضعیت عمومی نشر کشور پیروی می‌کند و به تبع آن، وضعیت وخیمی دارد. علت اصلی آن نیز مشکل کاغذ است. ازسوی‌دیگر، امکان فروش کتاب نیز مانند گذشته وجود ندارد. در حوزه نشر دفاع مقدس ناشران بسیاری هستند که از میزان فروش کارهای خود گلایه دارند. ما حتی در این مدت با مواردی مواجه بودیم که قصد داشتند تغییر شغل دهند و برای حفظ سرمایه خود در حوزه دیگری مشغول به کار شوند. ناظری همچنین از کاهش تعداد عناوین کتاب‌های چاپ اول و تجدید چاپ آثار در حوزه نشر دفاع مقدس طی سه ماه اخیر خبر داد و گفت: من آمار دقیقی در این زمینه ندارم، از صحبت دوستانی که در این حوزه حضور دارند، متوجه شده‌ام که کاهش میزان چاپ کتاب در مقایسه با گذشته بیش از نصف بوده است. در سال‌های گذشته ما در این ایام، نمایشگاه را برگزار کرده بودیم و ناشران در این ایام میزان فروش خود را بررسی می‌کردند، اما امسال این اتفاق رخ نداده است. در سه ماهه نخست امسال تعداد کتاب‌های چاپ یا تولیدشده بسیار پایین بوده است و هم فروشی نداشته‌اند. ناظری نبود سیستم توزیع متمرکز و گسترده در حوزه نشر دفاع مقدس را از جمله آسیب‌های جدی در این حوزه برشمرد و یادآور شد: علاقه‌مندی مردم به کتاب‌های این حوزه مهم است، اما آثار دفاع مقدس معمولاً از توزیع خوبی بهره‌مند نیستند. فروشگاه‌هایی که به‌صورت تخصصی این دست از آثار را توزیع کنند، زیاد نیستند. ازسوی‌دیگر، فروشگاه‌های عمومی نیز فقط حاضرند تعدادی از این دست از کتاب‌ها را توزیع کنند؛ به‌همین‌دلیل باید به فکر شبکه قوی توزیع در این زمینه باشیم. بهتر است مجموعه‌های دست‌اندرکار امر با سرمایه‌گذاری به فکر راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سطح کشور و استان‌ها باشند تا دسترسی به این نوع آثار تسهیل شود. سردار علی ناظری از برگزاری نمایشگاه کتاب دفاع مقدس در سال جدید پس از یک سال وقفه خبر داد و گفت: آخرین نمایشگاه کتاب دفاع مقدس، که دهمین دوره آن نیز بود، در سال 98 در بندرعباس برگزار شد. قرار بود یازدهمین دوره این نمایشگاه در سال گذشته برگزار شود، مقدمات کار را فراهم کردیم اما به‌دلیل برگزاری اولین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، مقرر شد که در سال جاری این نمایشگاه برگزار شود. پیش‌بینی ما این است که یازدهمین دوره نمایشگاه کتاب دفاع مقدس هم‌زمان با ایام گرامیداشت هفته دفاع مقدس در یکی از مراکز استان‌ها با حضور ناشران و فعالان این حوزه برگزار شود؛ این در صورتی است که شرایط به لحاظ برگزاری حضوری نمایشگاه مهیا باشد؛ در غیر این صورت ما این آمادگی را داریم که نمایشگاه به‌صورت مجازی در این ایام برگزار شود و ناشران نیز کارهای خود را از این طریق به مخاطبانشان عرضه کنند.
جایزه شهید اندرزگو

مجمع ناشران انقلاب اسلامی درنظر دارد با همکاری سایر تشکل‌های فرهنگی و مراکز انقلابی مرتبط با کتاب و محتوا، دومین دوره جایزه مردمی و ادبی شهید سیدعلی اندرزگو را برگزار کند. رویکرد این جایزه بیان و روشنگری حقایق درباره دوران حکومت پهلوی است و قرار است پس از گذشت دو سال از برگزاری نخستین دوره این جایزه، دومین دوره آن با آرمان برجسته‌نمایی و تقدیر از کتاب‌ها و آثار تولیدی با موضوع مقابله با تحریف تاریخ و تطهیر پهلوی‌ها به همت مراکز و تشکل‌های فرهنگی و ادبی برگزار شود.


جایزه شهید همدانی

به نقل از دبیرخانه جایزه سردار شهید حاج حسین همدانی، هم‌زمان با ششمین سالگرد شهادت سردار اسلام حاج حسین همدانی، دومین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر مدافعان حرم برگزار خواهد شد. از عموم علاقه‌مندان فرهیخته به‌ویژه ناشران، مؤلفان، پژوهشگران و مراکز علمی و پژوهشی دعوت شده است با ارسال آثار منتشرشده خود، در این رویداد فرهنگی مشارکت کنند. آثار ارسالی باید شامل این موارد باشد: خاطره، زندگی‌نامه، داستان، مستند، شعر، پژوهش. آثار ارسال‌شده باید طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ چاپ و منتشر شده باشد. آخرین فرصت برای ارسال آثار، خرداد ۱۴۰۰ تعیین شده است و روز ۱۶ مهر هم‌زمان با ششمین سالروز شهادت سردار شهید حاج حسین همدانی، نتایج داوری‌ها به اطلاع عمومی خواهد رسید. به برگزیدگان لوح تقدیر، تندیس و جوایز نقدی اعطا خواهد شد.


جشنواره داستانی منطقه‌ای ادبیات پایداری

مراسم اختتامیه نخستین جشنواره داستانی منطقه‌ای ادبیات پایداری، به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی، در تاریخ 24 فروردین با حضور نویسندگان و علاقه‌مندان ادبیات پایداری در هفته‌ هنر انقلاب اسلامی به‌صورت مجازی برگزار شد. دکتر حفیظی مدیر فرهنگی دانشگاه شیراز درخصوص روند اجرایی این جشنواره توضیح داد: جایزه ادبی نگین سرخ به پاسداشت یاد و خاطره‌ سردار همیشه سرافراز و سرباز فداکار ایران اسلامی و در سالگرد شهادت این اسوه‌ مبارزه با تروریسم جهانی به همت معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه شیراز و حوزه هنری بوشهر اقدام به انتشار فراخوان کرد. دریافت آثار این جایزه ادبی تا ۲۰ اسفندماه سال ۱۳۹۹ تعیین شده بود که به‌سبب درخواست نویسندگان جوان کشور تا پایان اسفند ماه تمدید شد. تعداد آثار رسیده به دبیرخانه، ۲۰۵ داستان کوتاه و داستانک از ۱۶۴ نویسنده از استان‌های کشور بود. علاوه‌ بر این تعدادی اثر داستانی از کشورهای فارسی‌زبان دریافت شده است. بیژن کیا، دکتر فرهاد رفیعی و دکتر سمیه آوردند داوران مرحله نهایی این جشنواره بودند.