همایش ها، جشنواره ها، جایزه های ادبی و علمی و پژوهشی

جایزۀ ادبی جلال

معرفی اندیشکده


مراسم اختتامیۀ سیزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد، دوشنبه شب 15 دی 1399 از شبکه چهار سیما و برنامه شب‌های هنر، به‌طور زنده پخش شد. در بخش مستندنگاری این جایزه، داوران از بین ۴۷۴ عنوان کتاب ارسالی به دبیرخانه، دو کتاب فرکانس ۱۱۶۰ ( اینجا آبادان؛ صدای مقاومت و ایستادگی) به قلم فضل‌الله صابری از انتشارات سوره مهر (دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری اصفهان) و گوهر صبر (خاطرات گوهرالشریعه دستغیب) به قلم طیبه پازوکی از انتشارات سوره مهر را به‌عنوان برگزیده مشترک این بخش انتخاب و معرفی کردند. داوران این بخش همچنین کتاب از ری تا شام، روایت ناتمام احمد غلامی اثر مرحوم علی مژدهی را به‌دلیل اعتبار راوی و همچنین اعتبار صاحب خاطره و محتوای غنی در مورد تاریخ دقیق وقایع کردستان در مقطع ابتدای جنگ و نیز تشکیل تیپ ده سیدالشهدا علیه‌السلام قابل تجلیل ارزیابی کرده و از دبیرخانه جایزه خواستند از این اثر تجلیل کنند. مصطفی رحیمی، سعید علامیان و گلعلی بابایی به‌عنوان داوران بخش مستندنگاری آثار مرتبط با این بخش را بررسی کردند.
در بخش معرفی چهره‌های داستان‌نویسی و مستندنگاری دفاع مقدس به انتخاب اهالی رسانه، محمدرضا بایرامی، احمد دهقان، مجید قیصری، حبیب احمدزاده، داوود امیریان، قاسمعلی فراست، داوود غفارزادگان، گلعلی بابایی، حمید حسام، اکبر صحرایی، علی مؤذنی و رحیم مخدومی به‌عنوان چهره‌های برتر معرفی شدند.
در بخش پایان‌نامه‌های دانشگاهی با موضوع ادبیات دفاع مقدس در مقطع دکترا، محمود رنجبر برکادهی با رساله نقد و تحلیل روایی-محتوایی داستان های کوتاه دفاع مقدس، مرضیه آتشی‌پور با رساله بررسی سبک‌شناسانه نثر داستانی ادبیات انقلاب اسلامی با تکیه بر رمان های شاخص دفاع مقدس و فریبا نظری پورکیایی با رساله تفسیر فرهنگی- احساسی خاطرات جنگ ایران و عراق با تأکید بر خاطرات عملیات کربلای پنج در منطقه شلمچه به‌عنوان رساله‌های برتر انتخاب شدند. در مقطع کارشناسی ارشد، سید محمدعلی صحفی با پایان‌نامه نحوه خوانش رمان‌های جنگ در میان دانشجویان و طلاب، کوثر اولیایی با پایان‌نامه بازتاب جنگ هشت ساله در خاطرات زنان ایرانی در دوره پساجنگ بر مبنای رویکرد شناختی لیکاف و مهشید دلبری با پایان‌نامه تحلیل گفتمان وصیت‌نامه‌های شهدای هشت سال جنگ تحمیلی، معرفی شدند. دبیرخانه جایزه جلال آل احمد همچنین عبدالله حسن‌زاده میرعلی از دانشگاه سمنان با ۲۱ پایان‌نامه، مهدی خادمی کولایی از دانشگاه مازندران با ۱۲ پایان‌نامه، اسماعیل صادقی ده‌چشمه از دانشگاه شهرکرد با ۱۲ پایان‌نامه و محمدرضا سنگری از دانشگاه‌های مختلف با ۱۲ پایان‌نامه را به‌عنوان استادان راهنما و مشاور شاخص پایان‌نامه‌های دانشگاهی حوزه ادبیات دفاع مقدس معرفی و از آنان تجلیل کرد.