همایش ها، جشنواره ها، جایزه های ادبی و علمی و پژوهشی

جشنوارۀ نقد کتاب

معرفی اندیشکده


هیئت داوران هفدهمین دوره جشنواره «نقد کتاب» برگزیدگان و شایستگان تقدیر این دوره از جشنواره را در 21 دی 1399 معرفی کردند که در بخش جنبی (دفاع مقدس)، دو شخصیت شایسته تقدیر شناخته شدند:
عبداله ولی‌پور برای تألیف مقالۀ «نقد و بررسی کتاب جریان‌شناسی شعر دفاع مقدس» منتشرشده در نشریه جامع دفاع مقدس، ش۴، تابستان ۱۳۹۶.
رمضانعلی ابراهیم‌زاده گرجی: به پاس سال‌‌ها اهتمام در معرفی و بررسی آثار مربوط به حوزۀ ادبیات دفاع مقدس و مقولۀ جنگ.

جایزۀ ادبی فلسطین

نخستین دوره جایزۀ ادبی فلسطین در پنج بخش داستان بلند، داستان کوتاه، شعر بزرگسال، شعر کودک و پژوهش، روز 29 دی‌ماه 1399 با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد. این مراسم با حضور رضا اسماعیلی، دبیر جایزه فلسطین، محسن پرویز، رئیس هیئت مدیره انجمن قلم، میثم نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، مهدی براتی عضو هیئت رئیسه مرکز حمایت از گزینه مقاومت، مجتبی رحماندوست مدیر دفتر ادبیات بیداری حوزه هنری و همچنین اعضای هیئت مدیره انجمن قلم در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب برگزار شد.
محسن پرویز، دبیر جایزۀ جهانی فلسطین، در ابتدای این مراسم گفت: زمانی که قرار شد جایزه‌ای برای مقاومت درنظر گرفته شود، تصمیم بر این شد که فلسطین را به‌عنوان نماد مقاومت انتخاب کنند و عنوان را جایزه فلسطین گذاشتند، چرا که فلسطین نماد مقاومت است و نباید فراموش شود و آن نقطه ثقل اصلی جریان مقاومت است. برنامه جایزۀ فلسطین با هدف بررسی آثار منتشرشده در سایر کشورها برنامه‌ریزی شد. دراین‌راستا مقرر شد در بخش داخلی هم آثاری که چاپ شده مورد بررسی قرار گیرد. به‌همین‌منظور فراخوانی اعلام شد تا تک‌داستان‌ها و قطعات شعری که ممکن است اهل ذوق و هنر بخواهند منتشر کنند، جمع‌آوری شود و بعداً در یک مجلد چاپ شود. وی در پایان گفت: امید است فراخوان و اعطای جایزۀ فلسطین هر چندوقت تکرار شود و ما دیگران را هم به این کار تشویق کنیم که بعد از گذر از شرایط خاص و بیماری کرونا هرشخص به سهم خودش به حرکت رو به جلوی این جایزه کمک کند. در پایان این مراسم، برگزیدگان معرفی شدند و هدایا و جوایز اهدا شد.


• برگزیدگان بخش داستان بزرگسال و رمان:
فاطمه بکزاده و مجتبی صفدری
حوریه مشهدی‌ابراهیم

• بخش داستان کودک و نوجوان:
هدا حشمتیان
• بخش داستانک:
الهام نظام جو، فاطمه یونسی و فاطمه نودهی

• بخش قطعه ادبی:
حیدری، علی اکبری و ابراهیم قبله آرباطان

• بخش شعر بزرگسال:
علی سلیمیان، محسن کاویانی، افسانه سادات حسینی و سارا جلوداریان

• بخش شعر کودک ونوجوان:
ابراهیم قبله آرباطان