همایش ها، جشنواره ها، جایزه های ادبی و علمی و پژوهشی

کتاب سال جمهوری اسلامی

معرفی اندیشکده


برگزیدگان و شایستگان تقدیر سی‌وهشتمین دوره جایزۀ کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست‌وهشتمین دوره جایزۀ جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران روز شنبه 2 اسفندماه 1399 با حضور رئیس‌جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شدند. در بخش علوم نظامی/ دفاع مقدس کتاب روزشمار جنگ ایران و عراق، کتاب پنجاه‌وسوم، ج ۱: نبرد بزرگ زمستانی جبهه شمالی (عملیات بیت‌المقدس ۲)، تلاش غرب برای تحریم تسلیحاتی ایران، تألیف حسین اردستانی و یدالله ایزدی از مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزیده شد.

جایزۀ شهید غنی‌پور

اختتامیۀ جایزۀ شهید حبیب غنی‌پور که هر سال در یکی از دوشنبه‌های پایانی اسفند با حضور خانواده شهدای دفاع مقدس در مسجد جوادالائمه برگزار می‌شد، امسال در 11 اسفند 1399 به‌صورت آنلاین (برخط) با انتشار بیانیه‌ای به کار خود پایان داد و برگزیدگان دوره نوزدهم و بیستم را معرفی کرد. امسال به‌دلیل شرایط خاص کرونایی، دوره نوزدهم (مربوط به آثار سال ۱۳۹۷) و دوره بیستم (مربوط به آثار سال ۱۳۹۸) به شکل یکپارچه و غیرحضوری برگزار شد.

دورۀ نوزدهم

داوران بخش نوجوان این جایزه (حبیب یوسف‌زاده، خسرو باباخانی، نبی‌الله بابایی، رضا پریزاد و بیژن قفقازی‌زاده) پس از بررسی هزار عنوان اثر تألیفی نوجوان سال ۱۳۹۷ و چند مرحله داوری و انتخاب، پنجاه اثر را برای مرحله دوم برگزیدند و کتاب خواب پلنگ نوشته هادی حکیمیان از انتشارات شهرستان ادب را به‌‌عنوان اثر تقدیری دورۀ نوزدهم بخش نوجوان معرفی کردند.
ابراهیم زاهدی مطلق، احمد دهقان، گلعلی بابایی، مصطفی خرامان و محمدعلی قربانی، هیئت داوران بخش رمان بزرگسال، در این دوره از میان 2932 عنوان اثر بررسی‌شده و چند مرحله ارزیابی و کنار گذاشتن آثار نامرتبط و ترجمه سال ۱۳۹۷، تعداد ۳۲ اثر را برای مرحله دوم برگزیدند. سپس طی چندین جلسه بحث و بررسی حضوری، از میان چهار نامزد نهایی، گزارش اندوه نوشته محمود جوانبخت از انتشارات نیستان را به‌عنوان اثر شایسته تقدیر دورۀ نوزدهم معرفی کردند.

دورۀ بیستم

داوران بخش نوجوان در این دوره، پس از بررسی اولیۀ حدود دو هزار اثر و کنار گذاشتن آثار بازنویسی، ترجمه و سایر آثار غیرمرتبط با بخش رمان (تألیفی) نوجوان، در نهایت، تعداد ۵۲ عنوان رمان را برای مرحلۀ دوم برگزیدند و از ۵ اثر نهایی، کتاب طوقی، نوشته محمدرضا آریان‌فر از انتشارات سوره مهر را شایسته تقدیر دانستند. هیئت داوران این دوره حبیب یوسف‌زاده، خسرو باباخانی، نبی‌الله بابایی، رضا پریزاد و بیژن قفقازی‌زاده بودند.

مسافر باران

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در محفل ادبی «مسافر باران»، که 11 اسفندماه 1399 در محل سالن آمفی‌تئاتر اداره‌کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان شمالی برگزار شد، گفت: برگزاری این محافل فرصتی برای ادای احترام به جایگاه شامخ بانوانی است که با تمام وجود جانفشانی و جان خود را در راه حفظ ارزش‌های انسانی و اسلامی هدیه کردند. حسین فرخنده اظهار کرد: برگزاری محفل شعر و خاطره «مسافر باران» در دل رویداد یاد و خاطره 17 هزار بانوی شهید، ایثارگر و آزاده کشور این پیام را به همراه دارد که زنان در فرهنگ اسلامی برخلاف دیدگاهی که در فرهنگ غرب نسبت به آنها وجود دارد، از دیرباز مسئولیت‌های بزرگ اجتماعی را بر دوش کشیدند و در عرصه‌های مختلف مسئولیت‌های بزرگی پذیرفتند. در این محفل، که از مجموعه برنامه‌های یادواره 17 هزار بانوی شهید بود، از بانوان شاعر و خاطره‌گو که به نقل خاطره و شعرخوانی پرداختند، با حضور مسئولان تقدیر به‌عمل آمد. فائزه رمضانی، فاطمه وحدانی، منیژه درتومیان، مینا سهیلی، معصومه وحدانی، آرزو شیرین زبان و ناهید نودهی با محتوای دفاع مقدس و ایثار و شهادت به شعرخوانی و منصورخانی از بانوان رزمنده به نقل خاطره از دوران دفاع مقدس در این محفل پرداختند.