اخبار و رویدادها

انتصاب دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران

پژوهش در ادبیات پایداری

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، طی حکمی، محسن پرویز را به عنوان «نماینده تام الاختیار وزیر و دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور» منصوب کرد.

                         

انتصاب دو نفراز اعضای اندیشکدۀ ادبیات پایداری

در شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در احکامی جداگانه محمدرضا سنگری و محسن مومنی شریف را به عنوان اعضای شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور منصوب کرد.گفتنی است، شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور به منظور ارزش‌گذاری به تخصص، تجربه و پاسداشت شأن و منزلت هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور تشکیل شده است و ارزشیابی و طبقه‌بندی فعالیت‌ها و آثار هنرمندان و نویسندگان و شاعران منحصراً توسط این شورا انجام می‌‌شود.


برگزاری مراسم اختتامیۀ پانزدهمین دورۀ جایزۀ ادبی جلال آل احمد 

آیین اختتامیۀ پانزدهمین دورۀ جایزۀ ادبی جلال آل‌احمد 24 دی‌ماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی، مدیرعامل مؤسسۀ خانه کتاب و ادبیات ایران، میثم نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و علاقه‌مندان این حوزه در تالار وحدت برگزار شد و این جایزه برگزیدگان خود را شناخت. اسامی برگزیدگان این دوره به شرح زیر است:

 بخش داستان بلند و رمان:  کتاب «صور» نوشته حسینعلی جعفری از نشر سروش و کتاب «عزرائیل» اثر نیما اکبرخانی از نشر کتابستان معرفت به عنوان شایسته تقدیر معرفی شدند.

 بخش داستان کوتاه:  کتاب «ویروس عاشق» اثر مجید رحمانی از نشر صاد شایسته تقدیر شد.

 بخش مستندنگاری کتاب: «سازمان سیاسی بهائیت» نوشته حمیدرضا اسماعیلی از نشر موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی به عنوان برگزیده و کتاب «عقیله» اثر الهام امین، از انتشارات به نشر شایسته تقدیر شد. در این بخش هیأت داوران از کتاب «نبرد تنگه‌ها» نوشتۀ مصطفی رحیمی از انتشارات شهید حسن باقری نیز تجلیل کردند.

 بخش نقد ادبی: کتاب‌ «تماشای روایت؛ بررسی تحلیلی روش انتقال عناصر داستان از روایت به درام» اثر مجید آقایی از انتشارات علمی فرهنگی و کتاب «خودانتقادی ادبی؛ رساله‌ای در نقد هنر خویشتن در عرصه ادبیات» اثر مهرداد نصرتی از نشر فرهنگ عامه شایسته تقدیر شدند. این بخش نیز برگزیده‌ای نداشت.

 در بخش‌های جنبی این دوره نیز در بخش حاج قاسم کتاب‌های «حاج قاسمی که من می‌شناسم» اثر سعید علامیان از نشر خط مقدم و «شاید پیش از اذان صبح» اثر احمد یوسف‌زاده از نشر سوره مهر برگزیده شدند. در بخش کرونا نیز کتاب «جهاد در قرنطینه» اثر فروغ زال از نشر راه‌یار برگزیده شد. همچنین در دیگر بخش جنبی یعنی بخش ویراستاری کتاب مرحوم حسین جلال‌پور برای کتاب «صور سکوت» و نرجس توکلی لشکاجانی برای ویراستاری کتاب «اینجا سوریه است» از نشر راه‌یار برگزیده شدند.


اسناد جنگ

مراسم امضای تفاهم‌نامۀ همکاری مشترک بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در محل موزۀ ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد. در این مراسم سردار سرتیپ دوم غلامرضا علاماتی، رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس، گفت: در طول 5 سال گذشته به کمک سازمان اسناد، 10 میلیون سند سازمان‌دهی شده‌اند و آماده هستیم تا آنها را در سامانه قرار دهیم. اینها در راستای اهداف و قوانین بین‌المللی هستند. در بخش حفظ اسناد، مخازن، توصیف و پردازش اطلاعات ذی‌قیمتی گردآوری شده و امیدواریم برگزاری چنین جلسه‌ای بتواند حرکت را سریع کند. وی از برگزاری 170 هزار ساعت مصاحبه در حال پیاده‌سازی از دوران جنگ صحبت کرد و گفت:‌ از سال 95 نزدیک به 400 عنوان کتاب تاریخ شفاهی تولید شده و سامان‌دهی 25 میلیون برگ سند مکتوب و دیداری و شنیداری انجام شده است. همچنین، 68 پروژه دفاع مقدس تعریف شده که در حال سامان‌دهی هستیم که بعدها در سامانه اسناد قرار می‌گیرد.


نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس

علی ناظری، مدیر اجرایی و جانشین دورۀ یازدهم نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت گفت: این دوره از نمایشگاه ملی قرار است در شهر مقدس قم برگزار شود. وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا افزود: این نمایشگاه در قالب برنامۀ کنگرۀ شهدای قم به مناسبت هفته کتاب و به‌طور مشترک بین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سپاه پاسداران قم و خانه کتاب و ادبیات ایران برپا می‌شود. مدیر اجرایی دوره یازدهم نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس در بخش دیگری دربارۀ پیش‌بینی تعداد ناشران شرکت‌کننده در این نمایشگاه گفت: از بین 187 ناشر حوزۀ دفاع مقدس و انقلاب اسلامی، احتمال می‌دهم تعداد 130 ناشر در این دوره نمایشگاه شرکت کنند. همچنین حدود 8 الی 9 هزار اثر هم در نمایشگاه در معرض دید مخاطبان و بازدیدکنندگان نمایشگاه قرار خواهد داشت.


سرمایه‌های کشور

به گزارش ایبنا، علی میرهاشمی، معاون پژوهشی پژوهشگاه دفاع مقدس گفت: کتاب‌های دفاع مقدس سرمایه‌هایی محسوب می‌شوند که در معرفی فرهنگ کشور به دنیا تأثیرگذار هستند. به گفتۀ معاون پژوهشی پژوهشگاه دفاع مقدس، دفاع مقدس کشور دارای ویژگی خاص و منحصربه‌فردی است، ولی به‌دلیل هجمه‌های مختلفی که در کشور‌های دیگر در مورد دفاع مقدس ما صورت گرفته، به‌نوعی تحریف شده است. بنابراین، ارائه تاریخ و حقایق و رویداد‌های واقعی هشت سال دفاع مقدس به زبان‌های دیگر برای آگاه کردن جوامع دیگر از این واقعه، کاری بسیار ضروری است و به‌همین‌دلیل، حتماً باید توسط دستگاه‌هایی که در این حوزه کار می‌کنند به آن توجه شود و اقداماتی انجام شود. باید سازوکاری برای ترجمۀ کتاب‌های دفاع مقدس فراهم شود و به‌دنبال آن، نکته‌ای که مترجمان در حوزۀ ترجمه مطرح می‌کنند، این است که مترجمی می‌تواند مفهوم و پیام کتابی را به فرهنگی دیگر منتقل کند که تسلط کافی به فرهنگ و زبان کتابی داشته باشد که قصد ترجمۀ آن را دارد و به زعم بسیاری از مترجمان ما، تعداد چنین افرادی بسیار اندک است و می‌توان از ظرفیت مترجمان حاضر در کشور‌های مربوطه استفاده کرد.


اسناد افتخار_ گفتار ماندگار

به گزارش ایبنا، هم‌زمان با هفتۀ پژوهش، مراسم اختتامیۀ جشنواره ملی «اسناد افتخار_ گفتار ماندگار» با حضور امیر سرتیپ نبی سهرابی، جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس،‌ محمدجواد جعفریان، معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و جمعی از سرداران و فعالان حوزه فرهنگ مقاومت و دفاع مقدس برگزار شد. براساس گزارشی که در این برنامه اعلام شد سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس تاکنون 20 هزار ساعت مصاحبه انجام داده و تعداد 400 عنوان کتاب تاریخ شفاهی منتشر کرده و در نشست امروز بیش از 120 عنوان اثر در حوزۀ تاریخ شفاهی و 30 عنوان کتاب سندی رونمایی شد. همچنین 11 عنوان کتاب براساس ترجمۀ اسناد آرشیوی انگلیس دربارۀ دفاع مقدس نیز رونمایی شدند.


برگزاری دهمین کنگره ادبیات پایداری


دهمین کنگره ادبیات پایداری با محوریت جهاد تبیین دهم اسفند ماه در دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد. در برنامه امسال از میان 143 مقاله ارسالی به دبیرخانه کنگره، شانزده مقاله برای ارائه برگزیده شد. دکتر حسین اکبری‌فرد، رئیس همایش و دکتر امیری‌خراسانی، دبیر علمی آن بودند.

از میان مقاله‌های ارائه شده، می توان به «ملازمه ادبیات پایداری با جهاد تبیین به استشهاد تعلیمات سعدی» از دکتر محمدصادق بصیری و «وجوه جهاد تبیین در ادبیات پایداری/ دفاع مقدس» از دکتر محمدرضا سنگری اشاره کرد. در جریان برگزاری کنگره از دوازده اثر هم رونمایی شد. عناوین این آثار عبارتند از: «والدین صالح، فرزند صالح: نقش تربیتی پدر و مادر شهید حاج قاسم سلیمانی»، «کتابشناسی ادبیات پایداری استان کرمان»، «تحلیلی بر نوشتارهای شهید آوینی» ، «مدرسه زندگی: برگرفته از اخلاق سرداران شهید استان کرمان»، «شاید پیش از اذان صبح»، «از ادبیات به سینما: مطالعه موردی فیلمنامه پرواز در شب»، «uncle qasem: زندگینامه و خاطرات کوتاه شهید حاج قاسم سلیمانی»، «بررسی زاویه دید سرگذشت نوشته‌های دفاع مقدس دهه 80»، «شمیم انقلاب: سنت و نوآوری در سبک شاعران برجسته انقلاب اسلامی»، «واژه‌های سرخ: سیر تحلیل بن‌مایه اعتراض در شعر فارسی انقلاب اسلامی»، «نقش زنان استان کرمان در دفاع مقدس»، «نامه پایداری9».

در بیانیه پایانی کنگره بر استمرار برگزاری کنگره ادبیات پایداری در دانشگاه شهید باهنر کرمان با تکیه بر مطالعات بین رشته‌ای و مسایل مورد نیاز جامعه، تشکیل اتاق فکر در محیط حقیقی دانشگاه‌های کشور و محیط مجازی تارنماها برای ایجاد ارتباط دائمی اندیشمندان، آسیب‌شناسی آفرینش‌ها و پژوهش‌های ادبیات پایداری، مذاکره با انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی، ضرورت ترویج نگاه انتقادی و استدلالی به جای نگاه تفسیری و استنباطی، تدوین معیارهای دقیق برای پژوهش و آفرینش ادبی در حوزه ادبیات پایداری، پایه‌گذاری کمیته‌های دائمی و تخصصی، راه‌اندازی تارنمای اختصاصی ادبیات پایداری و کتابخانه مجازی، ایجاد دانشنامه اینترنتی ادبیات پایداری با عنوان ویکی پایداری، راه‌اندازی دوره دکتری ادبیات پایداری، همکاری با اندیشکده ادبیات پایداری، توجه به جنبه‌های تطبیقی ادبیات پایداری و ... تأکید شد.


گوی بیان

به نقل از تسنیم، به گزارش ستاد خبری سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، آیین رونمایی از کتاب گوی بیان، سه‌شنبه (بیست‌وچهارم آبان‌ماه 1401) با حضور مهدی کاموس، جواد کاموربخشایش، محسن شاهرضایی و محمدقاسم فروغی‌ جهرمی، گردآورندۀ کتاب با اجرای سید رضا میربابا، در خانۀ کتاب و ادبیات ایران برگزار شد. در ابتدای این نشست، مهدی کاموس با اشاره به اینکه در حوزۀ آثار دفاع مقدس کتابی از جنس گوی بیان نداشتیم، عنوان کرد: این اثر از شش نشست تخصصی و گفت‌وگو با 14 کارشناس تشکیل شده است. این اثر دو مسئلۀ مهم را مطرح کرده است: یکی ادبیات فاخر دفاع مقدس و دیگری ارتقای ادبیات دفاع. درواقع، این دو مسئله محور اصلی کتاب را تشکیل می‌دهند که می‌توان گفت مباحث نو و جدیدی در حوزۀ ادبیات دفاع مقدس به‌شمار می‌آیند. نکات مهمی که بعد از گذشت چند دهه از دفاع مقدس وجود دارد، ازجمله مباحث مطرح‌شده در این کتاب است؛ مباحثی مثل اینکه آثار دفاع مقدس ما چقدر باید جدی و چقدر عامه‌پسند باشد؟ آیا می‌‌شود آثار حوزۀ دفاع مقدس را ارتقا داد؟ همچنین طرح بحث مقاومت بین‌المللی که خود یک اصطلاح است و باید دانست چه ویژگی‌هایی دارد و چه آثار تولیدشده‌ای در این‌خصوص داریم و با دفاع مقدس چه پیوندی می‌تواند داشته باشد؟

در ادامۀ این نشست، جواد کامور بخشایش بیان کرد: کتاب گوی بیان تعاملی در تعالی‌بخشی ادبیات دفاع مقدس به‌حساب می‌آید. بعد از فرازوفرودهای زیادی که در این حوزه پشت‌سر گذاشتیم، نیازمند تولید دانش در مباحث نظری ادبیات دفاع مقدس بودیم. وی ادامه داد: هرساله رویدادها و جشنواره‌هایی برای تعالی‌بخشی به آثار حوزۀ دفاع مقدس برگزار می‌شود. هدف جشنواره کتاب سال دفاع مقدس این است که در مباحث نظری ادبیات دفاع مقدس تعالی ایجاد شود. وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: اینکه نظام ارزیابی ما بر چه مبنایی فعالیت کند تا کتاب خوب را انتخاب کنیم، بسیار مهم است. برای داوری بهتر باید ارزش‌ها و ارزیابی‌ها را به‌صورت روشن بیان و دیدگاه اساتید و اهل فن را بررسی کنیم. هر جشنواره از بخش‌های متعددی تشکیل شده که علاوه‌بر ارزیابی آثار مباحث نظری را مطرح می‌کند که در جهت‌دهی اهالی قلم و نویسندگان اثرگذار است.

در بخش پایانی این نشست، محسن شاهرضایی استاد دانشگاه و از پیشکسوتان حوزۀ کتاب دفاع مقدس، بیان کرد: 19 دوره جشنوارۀ کتاب سال دفاع مقدس برگزار شده و در هیچ‌کدام از دوره‌های قبلی، نشست علمی با داوران و کارشناسان برگزار نشده‌ و این اولین‌بار است که چنین اتفاقی رخ می‌دهد که امیدوارم ادامه‌دار باشد. انتشار آثاری مثل گوی بیان، حرکت مبارکی است. فکر می‌کنم اسم کتاب با الهام از بیت عشق و شباب و رندی مجموعۀ مراد است// چون جمع شد معانی گویِ بیان توان زد حافظ انتخاب شده است. یعنی برای به انجام رساندن هرکاری باید لوازم آن هم مهیا باشد. درواقع، اسم کتاب خود از صنعت ایهام بهره برده است که مثل یک منشور می‌توان از زاویه‌های گوناگون به آن نگاه کرد. این کتاب اثری خوب بوده و جزو اولین‌ها به‌حساب می‌آید و راهگشا خواهد بود.


نظریه‌سازی از اندوخته‌های دفاع مقدس

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم، نشست «مبانی نظری معرفتی دفاع مقدس»، با حضور اسماعیل منصوری لاریجانی، داوود ضامنی و محسن شاهرضایی در خانۀ کتاب و ادبیات ایران برگزار شد، منصوری لاریجانی اظهار داشت: امروزه باید از اندوخته‌های دفاع مقدس نظریه‌سازی کنیم و کرسی‌های آزاداندیشی، نظریه‌سازی و نظریه‌پردازی داشته باشیم. بسیاری از ارزش‌های دفاع مقدس مغفول مانده است و باید برای آنها فکری کرد. اسماعیل منصوری لاریجانی با تأکید بر اینکه در کنار فعالیت‌‌های نوشتاری در حوزه‌های ادبیات، هنر، شعر، سینما و... باید به معرفت نیز توجه شود، گفت: طبق بیانات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) هرچه از تاریخ جنگ بگذرد، باید معرفت ما به دفاع مقدس نیز بیشتر شود. فلاسفۀ اخلاق و سیاست تعریف زیادی از ارزش ارائه داده‌اند؛ ارزش فعلی است که خداوند امر کرده و برای آن مزد و ثواب درنظر گرفته است. در دوران دفاع مقدس، فعل و افعالی از افراد حاضر در جنگ بر جای مانده که باارزش است؛ آنها فی سبیل‌الله را به‌عنوان دستور خداوند اجرا کردند. منصوری لاریجانی فعلِ ارزشی را فرازمان و فرامکان دانست و گفت: فعل ارزشی برای هر دوره‌ای پیام دارد و کسی که اثری را آفریده، آثار و بقای آن را حفظ می‌کند. به‌عبارتی، معرفت تولید و بالندگی دارد؛ بعضی از افعال ذاتاً دارای ارزش هستند و جنگ فرصتی برای ظهور این افعال فراهم کرد. تلخی‌های یک فعل ارزشی هم شیرین است. جهاد ظاهراً جنگ است، اما شهیدان در لحظۀ شهادت از همۀ امور خشنود هستند. مولانا می‌گوید: «در بلا هم می‏چشم لذات او / مات اویم مات اویم مات او». هر چیزی که بار ارزشی نداشته باشد، خطرناک است. ارزش‌ها معنازایی می‌کنند و در همۀ دوره‌ها جوان هستند و رویش دارند. تمام وصایای شهدا فهرستی از ارزش‌ها هستند چرا که ارزش‌ها در هیچ زمانی کهنه نمی‌شوند و در هر دوره‌ای می‌توانند آلودگی‌ها را پاک کنند.


در ادامه داوود ضامنی با بیان اینکه ارزش‌‌ها تعریف لفظی، صوری و انضمامی دارند، گفت: در تاریخ باید شرایط و زمینۀ بروز و ظهور برخی از ارزش‌ها به وجود بیاید. شرایط دفاع مقدس و جنگ هشت ساله ظرفی در طول تاریخ ما بود که به‌واسطۀ آن برخی از ارزش‌ها نمود بیرونی پیدا کرد. البته این امر به این معنا نیست که در گذشته نمود ایثار را درک نمی‌کردیم بلکه جلوه‌ای از گذشت، جهاد، ایثار و...در طول هشت سال دفاع مقدس نمود پیدا کرد که ممکن است در ادوار گذشتۀ تاریخ آنها را ندیده باشیم یا کمتر دیده باشیم. اگر ربط ارزش با دفاع مقدس را از زاویه هشت سال دفاع مقدس به‌مثابه ظرف ببینیم، این ظرف امکان تشخیص برخی از ارزش‌ها را فراهم کرده است. آیا بعد از جنگ این امکان از بین رفته یا امکان باز تولید آن فراهم شده است؟ وی ادامه داد: باید کاری کرد که مجموعه ارزش‌هایی که در دوران هشت سال دفاع مقدس بروز کرد از حافظۀ جمعی ما ایرانیان خارج نشود؛ بروز و ظهور جنگ صرفاً در میادین جنگ نبود بلکه گاهی این ارزش‌ها در حافظۀ فردی افراد بودند. در سال‌های 1369 تا 1380 در آثار دفاع مقدس، نقش زنان و افراد پشت جبهه کمتر دیده می‌شد و عمدتاً در دهۀ 60، تاریخ و روایت جنگ از دیدگاه فرماندهان روایت می‌شد، اما بعد از جنگ ساحت‌‌هایی از جنگ در ظرف هنر، تاریخ، ادبیات، شعر و... ریخته شد که منجر به رویش جنبه‌های مختلف جنگ شد.


جایزۀ شهید قاسم سلیمانی

دومین دورۀ دوسالانۀ انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و جبهه مقاومت «جایزه سردار سپهبد پاسدار شهید حاج قاسم سلیمانی» چهارشنبه ۲۳ آذر با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد. به گزارش ایسنا، در این دوره کتاب‌ها، رساله‌های دکتری و فصلنامه‌های پژوهشی در حوزۀ دفاع مقدس و جبهۀ مقاومت تولید و منتشرشده طی سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در پنج گروه نظامی_امنیتی، تاریخی_سیاسی، فرهنگی_ادبی، اجتماعی_اقتصادی، حقوقی_بین‌الملل مورد ارزیابی داوران قرار گرفته است. برگزیدگان این گروه‌ها شامل:


گروه نظامی_امنیتی

 کوهستان آتش/ اثر برگزیده/ گلعلی بابایی /نشر ۲۷ و مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس

 نبرد ماووت/ اثر شایسته تقدیر/ حسن جعفرزاده/ مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس


گروه تاریخی_سیاسی

 کتاب سی‌وهشتم جنگ ایران و عراق/ اثر برگزیده/ حمیدرضا فراهانی/ هانیه مرشدی/ مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس

 قدرت متعالی/ اثر شایسته تقدیر/ دکتر یعقوب نعمتی وروجنی/ مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس


گروه اجتماعی_اقتصادی

 حوض خون/ اثر شایسته تقدیر/ فاطمه سادات میرعالی/ انتشارات راه یار


گروه حقوقی_بین‌الملل

 جنگ شیمیایی عراق علیه ایران/ اثر برگزیده/ دکتر شیرزاد خزایی/ مرکز اسناد انقلاب اسلامی

 شهادت‌طلبان/ اثر شایسته تقدیر/ حمید داوود آبادی/ نشر شهید کاظمی


گروه فرهنگی_ادبی

 تأملی بر روش‌شناسی پژوهش در حوزۀ دفاع مقدس/ دکتر اصغر محمدی فاتح/ سید مهدی گل افشانی/ عقیدتی سیاسی ارتش/ اثر برگزیده

 نقد رتوریک ادبیات حماسی معاصر/ دکتر کریم شنی/ بنیاد حفظ اثار و نشر ارزش های دفاع مقدس/ اثر شایسته تقدیر


نتایج رساله‌ها

 بررسی تأثیر جنگ ایران و عراق بر حیات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی منطقه مریوان/ دکترکیومرث فیضی/ دانشگاه بین المللی امام خمینی/ اثر برگزیده


نتایج فصلنامه‌ها

 فصلنامۀ نگین ایران/ مدیر مسئول؛ دکتر علی‌محمد نائینی/ مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس

 فصلنامۀ مطالعات راهبردی جهان اسلام/ مدیر مسئول؛ دکتر سعداله زارعی/ مؤسسه اندیشه‌سازان نور

 فصلنامۀ علمی امنیت ملی/ مدیر مسئول؛ دکتر کاظم سام دلیری/ دانشگاه عالی دفاع ملی

 فصلنامۀ علمی مطالعات دفاع مقدس/ مدیر مسئول؛ دکتر عبدالعلی پورشاسب/ پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس


نتایج مراکز برتر پژوهشی

یکی دیگر از بخش‌های این مراسم معرفی مراکز برتر پژوهشی بود که در حوزۀ دفاع مقدس و جبهۀ مقاومت فعالیت داشته و در این عرصه پژوهش کرده‌اند. این مراکز برتر پژوهشی عبارت‌اند از:

 جمعیت احیاء از لبنان/ نجوی رعد

 دانشگاه عالی دفاع ملی جهت انتشار فصلنامه‌های متعدد پژوهشی/ دکتر احمدی مقدم

 مؤسسه پیام آزادگان/ سرکار خانم فرزانه قلعه‌قوند

 مرکز مطالعات، تحقیقات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران/ امیر سرتیپ دوم خلبان دکتر علیرضا رودباری


پژوهشگران فعال

همچنین، در این مراسم از چهارده تن از پژوهشگران فعال در عرصۀ دفاع مقدس و جبهۀ مقاومت، استاد نصرت‌الله محمودزاده، سعید علامیان، داوود رنجبر، دکتر یحیی نیازی، مرتضی قاضی، سردار حسن رستگارپناه، مصطفی رحیمی، دکتر محسن شاهرضایی، موسی ترابی، دکتر محسن مرادیان، معصومه رامهرمزی، مرحوم نادر طالب‌زاده، مرحوم محمدسرور رجایی و مرحومه مریم کاظم‌زاده تجلیل به‌عمل آمد. 


خبر تکمیلی

باخبر شدیم که مراسم اختتامیه جشنواره کتاب سال دفاع مقدس روز دوشنبه ۲۲ اسفند ماه در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار خواهد شد. امید است بتوانیم در شمارهُ بعدی خبرهای این رویداد مهم را بازتاب دهیم.