گزارش

تصویر رزمندگان ایرانی در رمان های عراقی / نشست گروه ادبیات دفاع مقدس

ادبیات داستانی پایداری

گزارش نشست 

تصویر رزمندگان ایرانی در رمان‌های عراقی

نشست گروه ادبیات دفاع مقدس


بیست‌ویکمین نشست اندیشکدۀ ادبیات پایداری روز سه‌شنبه 24 مرداد 1402 با موضوع «تصویر رزمندگان ایرانی در رمان‌های عراقی» با سخنرانی دکتر هادی نظری منظم برگزار شد. 

دکتر هادی نظری منظم، متولد 1354، استاد گروه زبان و ادبیات عرب دانشگاه تربیت مدرس تهران و صاحب‌نظر در حوزۀ ادبیات تطبیقی و مطالعات فرهنگی است. از پژوهش‌های ایشان در سال‌های گذشته می‌توان به ادبیات عراق و شناسایی رمان‌های عراقی مرتبط با جنگ با ایران اشاره کرد که تعدادی از آن‌ها در دست ترجمه است.

ادبیات به‌عنوان ظرفی برای انتقال فرهنگ یک کشور و ارتباط فرهنگی با سایر کشورها می‌تواند کارکردهای مثبتی در روابط دو کشور ایران و عراق داشته باشد. تحلیل تصویر ایرانیان در ادبیات سایر کشور‌ها به‌ویژه در عراق دربارۀ جنگ با ایران موجب کاربردی کردن ادبیات دفاع مقدس در عرصۀ فرهنگی و سیاسی می‌شود. شناسایی این تصاویر و بررسی علل شکل‌گیری آن‌ها می‌تواند سبب پیوند دو ملّت در حوزۀ ادبیات شود. به‌همین منظور گروه ادبیات دفاع مقدس اندیشکدۀ ادبیات پایداری در این نشست به بررسی تصویر رزمندگان ایرانی در رمان‌های عراقی پرداخته است. 

آن‌چه در این نشست مطرح شد، گزارشی دربارۀ تصویر رزمندگان ایرانی در سه رمان عراقی با نام‌های السبیلیات، ما بعد الجحیم و 57 بود. مباحث مطرح شده را می‌توان ذیل سه محور دسته‌بندی کرد: ادبیات کشور عراق در دوران معاصر،‌ اهمیت ادبیات در روابط بین ملّت‌ها، و تصویر ارائه‌شده از رزمندگان ایرانی در سه رمان منتخب. مقایسۀ ویژگی‌ رمان‌ها در دوره‌های مختلف فعالیت سیاسی صدام در عراق و عوامل مؤثر در هر دوره، اهمیت بررسی متون ادبی دربارۀ تصویر ایران و ایرانی و کارکرد آن‌ها، و پرداختن به تصویر رزمندگان ایرانی در سه رمان برگزیده، ذیل محورهای فوق بیان شدند. 

محتوای ارائه شده در این نشست در قالب مقاله‌ای با عنوان «تصویر رزمندگان ایرانی در رمان‌های عراقی مربوط به جنگ تحمیلی» در همین شمارۀ اندیشه‌نامه منتشر شده است. 

در ادامه این راه، اندیشکدۀ ادبیات پایداری در نظر دارد شناسایی ادبیات عراق دربارۀ جنگ با ایران را در دستور کار خود قرار دهد و پذیرای پژوهش‌هایی باشد که در این حوزه تعریف می‌شوند. 

در صورت تمایل به همکاری با اندیشکده در این موضوع راه ارتباطی با ما از طریق پست الکترونیکی andishkadeh.defa@yahoo.com است.