معرفی کتاب

معرفی آثار مکتوب استان‌ها / داوود خدایی

پژوهش در ادبیات پایداری

این فصل از نشریۀ اندیشکده آینه‌ای خواهد بود برای انعکاس تولیدات استان‌ها

در حوزۀ ادبیات پایداری. رویکرد کارگروه تحریریۀ نشریه معرفی آثاری است 

که ویژگی خاصی به‌لحاظ محتوایی دارند. امید آن داریم که فعالان این حوزه ما را در انتشار 

مناسب اخبار مرتبط با سیاستگذاری‌های نشریه یاری فرمایند.

اندکی بنشین که باران بگذرد

اندکی بنشین که باران بگذرد نوشتۀ لیلا داورزنی، روایت زندگی‌نامه و همسرانه‏‌ای ساده و صمیمی از خاطرات شمسی فلاحتی همسر معلم شهید، سید امیرحسین موسوی است که به همت حوزۀ هنری زنجان و توسط انتشارات سورۀ مهر تولید و روانۀ بازار نشر شده است. 


عمدۀ ویژگی‌های این اثر را می‌توان در محورهای زیر دسته‌بندی کرد:

وجه تمایز این اثر با دیگر کتب ادبیات پایداری، توجه ویژه به زندگی همسر شهید است و نویسنده بیشتر همراه راوی بوده تا شهید؛

روان بودن نثر و خوانش آسان اثر؛ 

پرداختن به زندگی دختری که در یک جامعۀ سنتی علی‌ر‌غم مخالفت‌های خانواده ادامۀ تحصیل داده و سپس راه معلمی را پیش گرفته است؛ 

عدم پرداخت مناسب به موضوع بعد از شهادت همسر راوی؛

تصاویر مناسب و قوی از روابط عاشقانۀ یک زوج متعهد.

شایان ذکر است مصاحبه با همسر و دوستان شهید موسوی سه سال به‌طول انجامیده و نویسنده بیشتر مصاحبه‌ها را در روستای «حسن ابدال» زنجان، زادگاه شهید انجام داده است.


کانال جنوبی نهر خین

کتابِ کانال جنوبی نهر خین خاطرات سرتیپ دوم پاسدار علی سلیمانی توسط ادارۀ ‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کرمانشاه در مهرماه 1401 به چاپ رسید. مصاحبه و تدوین این اثر توسط زهرا صیادی در 1000 نسخه و 600 صفحه روانۀ بازار نشر گردید.

عنوان فصل‌های این کتاب: تولد تا ازدواج، آغاز جنگ تحمیلی و حضور در جبهۀ نبرد، حضور در تیپ نبی‌اکرم (ص)، حضور در جبهه پس از غیبت اجباری، دیدار با امام، فرماندهی گردان تبوک و اعزام یگان‌های عملیاتی به جنوب، کربلای ۴، عملیات کربلای ۵، اعزام به دورۀ عالی و عملیات نصر ۷ و والفجر ۱۰ و عملیات مرصاد و در نهایت تداوم فعالیت‌ها پس از هشت سال ایستادگی می‌باشد.


مأموریت در آسمان

روایت زندگی سرهنگ خلبان «لوتر یادگاری» به‌کوشش سیاوش رحیمی در کتابی با عنوان مأموریت در آسمان به چاپ رسید. این اثر در 118 صفحه به همت ادارۀ کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان غربی به چاپ رسیده است.

این کتاب حاصل هفت جلسه گفت‌وگو با خلبان لوتر یادگاری است که در چهار فصل تدوین شده است. فصل اول، خاطرات راوی از خانواده، روستای محل زندگی و دوران کودکی و نوجوانی او را دربرمی‌گیرد. فصل دوم به خاطرات وی از نحوۀ پیوستن به نیروی هوایی و دوره‌های مختلف آموزش خلبانی در امریکا اختصاص دارد. فصل سوم به خاطرات راوی از پیروزی انقلاب و دوران دفاع مقدس و پرواز با مقام معظم رهبری در زمان ریاست جمهوری ایشان پرداخته است، و فصل چهارم نیز به اسناد و عکس‌های راوی در مقاطع مختلف زمانی مربوط می‌شود.


بچه‌های مسجد بلال

بـــچــه‌هـــای مـــســجــد بلـــال تجـــربه‌نگـــاری پایـگاه بسیج مــســجــد بـــلال مــشهـــد در سرگذشت‌پژوهی شهدا به قلم نوید ظریف کریمی است که در 1000 نسخه از سوی انتشارات «راه یار» چاپ و روانۀ بازار نشر شد.

این اثر اولین کتاب در «پایگاه‌نگاری»‌ (پایگاه بسیج مسجد و محله) و اولین در «مسجدنگاری»، ثبت تجربۀ فعالیت مردمی در مساجد با هدف ارائۀ الگو برای سایر مساجد در کشور است.


صبورانه

کتاب صبورانه خاطرات انسیه تاج‌زاده قمی جانباز بمباران هوایی قم به قلم ریحانه غلامیان در آبان‌ماه 1401 منتشر گردید. این اثر که با همکاری ادارۀ ‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قم و توسط انتشارات «وثوق» در 1000 نسخه منتشر شده است. روز پنجشنبه پنجم آبان ۱۴۰۱ در سومین اجلاسیۀ کنگرۀ شش هزار و نود شهید استان قم گرامی‌داشت شهدای زن رونمایی شد.


مَن؛ اَمَن 

خاطرات رزمندۀ لشکر 31 عاشورا «امن‌اله امانی» در قالب کتابی با عنوان مَن؛ اَمَن آذرماه سال جاری رونمایی شد. این کتاب سرگذشت خاطرات رزمندۀ ایثارگر «امن‌اله امانی» است که مصاحبه و تدوین آن توسط اسماعیل هدایتی در قالب تاریخ شفاهی انجام گرفته است.

این اثر سرگذشت رزمنده‌ای روستایی است که گرچه به‌طور رسمی پاسدار کمیتۀ انقلاب اسلامی است، اما شروع جنگ او را به جبهه‌ها می‌کشاند و تا پایان دفاع مقدس، ابتدا در ستاد جنگ‌های نامنظم به فرماندهی شهید «چمران» و سپس در لشکر ۳۱ عاشورا به نبرد می‌پردازد.

از آن‌جا که عمده مدت حضور «امن‌اله امانی» در جبهه به فعالیت در واحد اطلاعات و عملیات لشکر ۳۱ عاشورا گذشته، خاطرات وی حاوی مطالب ارزشمند و قابل توجهی از اقدامات این واحد به‌ویژه در عملیات‌های پرمخاطره و سخت شناسایی البته با چاشنی طنز است. همچنین راوی مطالبی نیز دربارۀ فعالیت‌هایش در دوران انقلاب، وضعیت عمومی شهرها در آن دوران، زندگی شخصی، حضور در گروه‌های تفحص، روایتگری در اردوهای راهیان نور، حضور در جبهۀ مقاومت اسلامی و... بیان می‌کند.

چاپ نخست این کتاب در ۲۸۹ صفحه با شمارگان 1000 نسخه توسط نشر «معبر آسمانی» ادارۀ ‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان شرقی منتشر و آبان‌ماه سال جاری در نهاد عمومی کتابخانه‌های آذربایجان‌شرقی رونمایی شد.

همراه با کاروان عشق

کتاب همراه با کاروان عشق روایتگر تاریخ شفاهی «سید فرج‌الله نظرپور» از رزمندگان دوران دفاع مقدس استان کهگیلویه و بویراحمد است که آذرماه سال 1401 به چاپ رسید.

این کتاب در هفت فصل و 336 صفحه نوشته شده و در شمارگان 500 نسخه توسط انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌‎های دفاع مقدس منتشر گردید که در آن، روایت‌هایی از دوران کودکی، دوران مدرسه، مبارزات انقلابی و مجاهدت‌های دوران دفاع مقدس سید فرج‌الله نظرپور را می‌توان خواند.


ماهی‌ها هم گریه می‌کنند

کتاب تاریخ شفاهی «توران وفائیان» یکی از زنان امدادگر آذربایجان غربی با عنوان ماهی‌ها هم گریه می‌کنند منتشر شد. نویسندۀ کتاب «لیلا سپری» و ناشر ادارۀ ‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان غربی می‌باشد.

ماهی‌ها هم گریه می‌کنند، آذرماه سال 1401 در 136 صفحه و هفت فصل شامل: «تولد تا انقلاب اسلامی»، «دوران انقلاب اسلامی»، «دوران دفاع مقدس»، «خاطرات شهید علیرضا وفائیان»، «دوران بعد از ازدواج»،  «فعالیت‌های بعد از دفاع مقدس» تنظیم و به چاپ رسید.





چهل روز انتظار

چهل روز انتظار، زندگی‌نامۀ داستانی تنها شهید مدافع حرم ایرانی استان بوشهر، محمد احمدی جوان است.